söndag 1 mars 2009

Att läsa en motspelare -pocketnissen översatsar

Jag har suttit någon timme hos Ladbrokes och lyckats undvika de värsta smällarna, bl.a en hand där jag med 17 euro i stack sitter med 8-8 och har limpat in. En spelare efter höjer till 0.60 och jag velar och är på vippen att syna men slänger till sist handen.

Floppen kommer: 2-8-10 med två färgkort.
Höjaren satsar smått och blir synad, satsar smått igen på turn och på river när esset kommer satsar han stort och åker på en jättelik kontrahöjning allin. På synen vänder de upp A-Q och 10-10. Där hade stacken rykt utan tvekan och jag skänker en tacksamhetens tanke till höjaren.


En stund senare plockar jag upp QQ efter att en pocketnisse minihöjt till 0.20 euro. Jag vet att han har ett pocketpar eller två höga kort som AK, QJ, KJ som han vill se billigt. Under sessionen har han aldrig minihöjt AA el KK så det troligaste är ett litet par.


Floppen kommer A-K-2

En dålig flopp men nu checkar pocketnissen och jag tänker inte satsa utan checkar bakom. Sitter han med AK el liknande vill jag inte betala av. Har han en hand som 5-5 kommer han bara checka turn och hoppas få se ett gratiskort och då satsar jag.


Turn är Q

Olala man tackar. Om han inte sitter med J-10 leder jag nu. Pocketnissen vaknar plötsligt till liv och satsar halvpott och jag tänker låta honom försöka bluffa bort mig ur potten på rivern.


River är 5

Den här potten är min tänker jag innan pocketnissen plötsligt trycker på mig en jättehöjning på 5 euro i en pott på 1 euro. Vadan detta? Det här är inte roligt alls för sitter han med J-10 för stege är jag stekt.
Nu gäller det att fundera. Helt klart är att jag ställs mot en väldigt bra hand för pocketnissar brukar checka ner svaga händer eller satsa smått, och översatsa så fort deras monsterhand sitter. Alltid.

Nu råkar jag dock sitta på information som denne spelare villigt delat med sig till mig. Jag vet att han aldrig minihöjer AA el KK, han höjer alltid stort med dessa före floppen eller limpar bara för att gillra en fälla. Många spelare minihöjer låga par för att få se en billig flopp även om J-10 också är trolig. Valet står mellan pocketpar eller J-10 då något annat är otroligt.
Eftersom han är en pocketnisse bestämmer jag mig för att blunda och syna (han är all in) Min stack är 14 euro så har jag fel har jag ändå kvar större delen av stacken då jag startade med 10 euro. Jag synar och han vänder upp 2-2 för bottentriss som han slowplayat, och jag får äntligen skicka ut en pocketnisse med svansen mellan benen från bordet.

Om vi tittar på hans spel ser vi att det var ett misstag att checka floppen och ge mig gratiskort. Hade han satsat floppen hade jag tvingats folda. Han ger dessutom gratiskort ifall jag sitter med stegdrag själv. Lägg märke till den stora översatsningen på river. När han ser att jag synar satsningen på turn hoppas han att jag har ett A och trycker gasen i botten, och hoppas jag ska vara dum nog att syna.

Se upp när en dedikerad pocketnisse börjar översatsa horribelt för det är alltid någonting lurt. Tyvärr för pocketnissen råkade jag veta exakt hur han spelar eftersom de ofta kör på i samma mönster hela tiden.

Någon timme senare loggar jag ut 21 euro rikare efter en lyckad spelsession.

2 kommentarer:

  1. En översatsning betyder ofta en av två saker: Kanonhand eller rädsla. I det här fallet kan det ha varit bägge delarna. Förmodligen mest rädsla för stegen. Många slöspelar bra händer, typ KK, ända fram tills de gemensamma korten blir farliga. Då försökter de köpa potten (tex när det kommer ett A eller tre i samma färg). Detta är naturligtvis dömt att misslyckas. Grattis till en bra läsning.

    SvaraRadera
  2. Jag uteslöt bluff totalt eftersom detta är en spelare som bara checkar ner tom eller satsar smått med svaga händer. Däremot trycker han på hårt med stora översatsningar med en monsterhand. Han kunde haft AQ el AK men jag visste att han aldrig översatsar 5x pott med bara toppar och inte heller med AK för topptvåpar...då brukar just denna spelare satsa hela vägen typ halvpott eller så. 5x översatsning som bluff? nej inte denne spelare, det gör han aldrig annars.

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare