lördag 28 februari 2009

Att läsa en motspelare-har han kåk el inte?

Idag tänkte jag visa dig hur man läser en motspelare:
(för okunniga: kåk är t ex K-K-K-7-7)

Har suttit vid Ladbrokes babybord i ett par timmar och ingenting särskilt har hänt annat än att min blöja snart behöver bytas, när denna knepiga hand utspelar sig. Jag har 9 euro och det är 0.10 mörkar.

Jag limpar in med A-7 klöver i sen position efter ett gäng limpare och floppen kommer:

10-8-8 med två klöver

Jag tycker inte om att brädan är parad då någon kan sitta med kåk om jag drar in färgen. Jag bestämmer mig för att hålla nere pottstorleken och checkar bara där jag i normala fall brukar beta ut som semibluff. Alla checkar och jag funderar på om inte den som har trips borde beta ut för att skydda sin hand mot färgdraget.

Turn är A

Jag bestämmer mig för att testa om någon har tripsen och slänger ut en halvpottbet på 0.30 euro. Genast blir jag minicheckhöjd av en spelare till 0.60 euro och de flesta lägger sig. Jag antar att han har åttan och troligtvis väntade för att se om turn var färg eller inte. Nu blir jag dock misstänksam. Varför minihöjer han bara om han nu har tripsen? Kan det vara så att han redan har kåken och inte vill skrämma iväg mig?

River kommer: 9 klöver

Nu slänger snubben genast iväg en stor satsning på två euro i en tre europott. Det är en stor satsning och jag gillar inte det här alls. Åttan vet jag redan att han har men vad är det andra kortet? Varför skulle han satsa stort på rivern när han tydligt ser att sista färgen trillat in och vet att jag kan sitta med den? Jag funderar på att reraisa men bestämmer mig för att hålla nere pottstorleken och synar oroligt. Och visst vänder han upp 8-9 för rivrad kåk. Jag tappar rejält men är glad att jag inte ställde som jag funderade på.

Om vi tittar på handen så kan vi se varningssignalerna. Slowplayen på flopp som är standard bland fiskarna vid dessa bord. De checkar alltid trips och ger gratiskort vilket alltid är skoj när man drar in sitt pocket på turn gratis. Sedan minihöjningen på turn där han lika gärna kan vända upp korten och visa dem. Sedan växlar han tempo på rivern och satsar stort rakt in i mig trots att det ligger en färg på brädan. Hade han ställt allin på rivern med överbet hade jag slängt handen utan tvekan.
Hoppas du fick en inblick i hur man läser en motspelare och att du kan trampa på bromsen när varningsklockorna ringer för fullt...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare