fredag 27 mars 2009

Faran med att vara förutsägbar

Jag har tidigare skrivit om faran med att alltid spela på ett förutsägbart sätt i samma mönster hela tiden och ska berätta om några händer från dagens spel. Tro det eller ej men jag blev inte utdragen en enda gång! Fast jag gjorde några misstag som kostade mig möjligheten att trippla upp. Bordet är 0.10 10 euro stack 10-man.

Jag plockar upp 2-2 och limpar in när floppen kommer:

2-7-8

Jag checkar och en spelare satsar pott. Jag synar och turn är: 8

Checkar igen och spelaren satsar hyfsat stort igen. River är: 9

Checkar iskallt igen varvid spelaren snabbt slänger ut en pottbet på över 5 euro med bara 0.50 kvar.

Vad sitter han med? Bluff? Värdesatsning? Spelaren har redan talat om vad han har. Hurdå? Du minns väl pottbeten på floppen. Den betyder extremt ofta att spelaren har toppar eller en bluff. Jag tippar på att han har en 8:a på handen för hela hans spel tyder på det. 7-8, 8-9, 8-10, 8-J, 8-Q, 8-K, 8-A

Eftersom spelare är förtjusta i att spela de högre händerna blundar jag och synar medan jag ber till pokergudarna att han inte har 8-7 el 8-9.

Han vänder upp 8-A precis som jag misstänkte och jag tredubblar upp. Lägg märke till hur han satsar stort på river när han ser att jag synar flopp och turn. Handen var rätt enkel att spela eftersom han berättade att han satt med toppar.

Många spelare gör detta misstag gång på gång även tighta pocketnissar. De satsar pott på floppen med toppar men smått med draghänder och överbetar med trissar. Håll ögonen öppna så har du en bra tell.


En stund senare höjer en spelare till 0.30 och två spelare synar innan siste snubben går allin för 2 euro. Denne spelare är en typ som köper in sig med 2 euro på flera bord. Sedan sitter han och väntar på bra kort och höjer ENDAST med A-K, A-Q, AA, KK, QQ ev JJ 10-10 9-9. Men ingenting annat.

Jag foldar givetvis direkt men de andra spelarna som inte fattat det här synar och vid showdown visar han som väntat upp QQ och flerdubblar till 8 euro.
Mot den här spelaren som är extremt förutsägbar spelar jag bara de bästa händerna, AA, KK, A-Kf, A-K. Eftersom han höjer 0.60 med 2 eurostack finns det inga implicita odds med låga par och eftersom han oftast sitter med högre par undviker jag att spela dem.
Den här spelaren är så förutsägbar att det är förvånande att han får någon action överhuvudtaget och oftast lägger sig alla när han höjer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare