måndag 9 mars 2009

Jag ska berätta...

...om några intressanta händer som spelats. Har suttit vid Ladbrokes babybord iförd blöja, babymössa och napp en stund och öppnat upp sex bord. I sen position plockar jag upp QJ och väljer att limpa i en ohöjd pott då jag tänker prova slaskpoker en stund.
Floppen kommer: 9-K-5


Alla checkar till mig som är sist och jag checkar bara och önskar att den där tian skulle dyka upp. Till min förvåning lyser herr 10 mot mig på turn och det ligger två ruter ute nu. Nötstege man tackar! Plötsligt väljer förste gubben att ställa allin för 8.80 euro i en pott på 0.70 euro. Ehe? jag antar att man måste syna. Jag tänker som så att han kanske också har stegen. Han vänder upp KK för slowplayad topptriss och min hand står sig och jag skickar ut honom från bordet med blöja och allt. Surt om brädan parat sig. Hade han höjt floppen hade jag varit tvungen att folda eftersom jag knappast fått 11-1 i odds för synen. Ett briljant exempel på faran med att ge gratiskort, fast jag bugar och bockar naturligtvis.

Åtta euro plus efter fem minutersspel men sedan börjar jag slaska för mycket och tappar halva stacken på fyra av borden. Inser att jag måste skärpa till mig och efter att ha stramat åt blöjan
lite extra börjar jag slänga marginella händer och invänta solida.

Plockar upp QQ och en spelare höjer innan mig med 0.40. Problemet är att detta ofta är ett högt pocketpar. Jag tar synen med en spelare till, en tight pocketnisse som inte gör något väsen av sig förrän hans triss sitter så vi måste hålla ögonen på honom.
Floppen kommer 3-4-6

Höjaren satsar 1.40 och jag väljer att testa honom med en kontrahöjning till 2.80 euro.
Nu väljer pocketnissen att ställa för över tio euro på floppen. Förste foldar och jag funderar. Varför ställer han när vi bägge höjt och kontrahöjt? Han VET att vi bägge har någonting bra och han VET att jag inte brukar reraisa en höjare utan något på handen. Det är troligt att iaf jag kommer spela handen....och han ställer?
Det här är ett exempel när du måste tänka dig för innan du skjuter in hela stacken med bara ett par. Ja jag har QQ men jag misstänker starkt att om jag synar kommer pocketnissen vända upp en triss. Han brukar bara folda om han inte har något.
Jag slänger och har kvar nästan hela stacken. Hoppas verkligen han satt med trissen och att han fick lång näsa när vi bägge foldade...

Efter att ha skärpt till spelet får jag en rusch och vinner flera stora potter. Bl.a en där en spelare höjt till 0.50 efter en massa limpare och jag tittar ner på AKf på stora mörken. Bluff eller högt pocket?
Floppen kommer: Q-10-4 med två färgkort.

Jag har färgdrag+stegdrag+två överkort så jag ställer allin för mina sista 4.80 euro och höjaren synar omedelbart och visar AA. Aj aj. På turn trillar tredje färgkortet in och jag dubblar upp, men som du ser kan det vara ett stort misstag att försöka bluffställa mot en höjare tom..., de är helt enkelt för dumma och vägrar folda sitt pocket eller AK då de tror att man bluffar. Checkhöja allin på floppen brukar inte heller funka då de redan lagt in pengar i potten. Tänk dig för innan du bluffar bort dig själv.

Vid ett bord limpar jag med Q-J med tre spelare.
Floppen: A-A-7
Alla checkar till siste spelaren, en tight spelare som satsar halvpott. Jag misstänker att han försöker stjäla och det ska vi testa så jag synar tom för att ge sken av att jag slowplayar esset.
Turn: Q
Han satsar igen halvpott 0.77 euro och jag gör en checkhöjning till 1.68 euro. Han tvekar länge länge och precis innan tiden gått ut foldar han. Jag visar givetvis upp korten åt honom så han ska förstå att jag läste honom som en öppen bok. Om han verkligen haft esset hade han ställt tillbaka på turn. Har märkt att många spelare bluffar när de satsar halvpott. En del som höjer med AK, AQ slänger iväg en liten halvpottsatsning om de missat totalt.

Efter att ha vunnit första potten för dagen låg jag 7 euro plus...sen tappade jag allt med slaskigt spel och låg back 17 euro, innan jag fick min rusch och vann tillbaka allt och slutade 18 euro plus.
Eftersom jag vet att mitt solida tighta spel är vinnande vid de här borden känner jag aldrig någon panik om jag börjar med att tappa....viket jag nästan alltid gör. Bara jobbigt att bygga upp igen hela tiden. Skulle vara skönt om man först vann 20 euro innan käftsmällarna börjar hagla. Då behöver man inte stressa så mycket...men, men det är så det är.
18 euro på två timmars spel är väl ok men nu ska jag förflytta mig till soffan och spela med den bärbara istället...vi hörs!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare