onsdag 11 mars 2009

Är du förutsägbar?

Efter gårdagens debacle sätter jag mig ner vid babyborden igen och inser att de bara svämmar över av flerbordsspelande pocketnissar. Jag ska ge några exempel på hur man läser förutsägbara motspelare och faran med att inte variera sitt spel. Plockar upp A-7f i sen position och limpar in.
Floppen: 5-5-8 med två färgkort

Alla limpar och jag betar mini 0.10 euro. En snubbe synar.

Turn: 10

Jag minibetar igen 0.10 euro och han synar igen.

River levererar det femte färgkortet och plötsligt vaknar snubben till liv och satsar halvpott 0.70 rakt in i mig. Jag minihöjer till 1.40 varvid han ställer med en helt horribel översatsning på 8.84 euro. Om jag synar nu spelar jag om hela stacken.
Frågan är har han slowplayat tripsen och träffat kåk eller har han lägre färg? Något är lurt helt enkelt. Nu råkar spelaren ha begått ett par misstag som jag utnyttjar för information. Han checksynar floppen vilket han aldrig skulle göra med tripsen. De flesta spelare brukar slänga ut en stor satsning med tripsen för att hindra färgdraget. Men icke.
På turn checksynar han igen vilket ingen spelare gör som har trips. Spelare med 8-8 brukar iaf höja på turn för att bygga upp potten.
På rivern växlar han tempo när tredje färgkortet trillar in så det ligger till hands att han synat färgdraget hela vägen. Med den informationen synar jag och han vänder upp K-J färg varvid jag dubblar upp.


Nästa hand plockar jag upp 3-3 och limpar in.
Floppen 3-6-7 med två färgkort ser lovande ut.
Plötsligt väljer förste gubben, en tigth pocketnisse som aldrig gör någon action ifall han inte träffat bra, att översatsa potten med 1.10 euro i en pott på 0.90 euro.
Alla lägger sig och problemet är att jag har 3-3. Jag vet att han inte översatsar med färgdrag, då satsar han bara halvpott och hoppas få dra billigt. Överpar är möjligt men jag misstänker starkt att han floppat högre triss. Jag funderar på att folda men då jag vill veta om jag läst honom rätt synar jag.

Turn: 10

Han satsar fyra euro på turn och jag synar.

River kommer 9

Varvid han väljer ställa med 19 euro överbet. Jag skjuter in det sista och vet redan att han har högre triss för annars skulle han inte beta så här stort. Sista översatsningen är ett tecken på att han vill få poäng för sin fina hand eftersom det är rakerace. Alltid när någon ställer horribelt sitter de ofta med en bra hand.

Han vänder upp 7-7 och jag tappar hela stacken. Som sagt när du spelar mot en pocketnisse kommer du märka att de är sjukt lättlästa. Se upp när de börjar satsa stort för de har ofta trissen då.


Jag limpar in med AA och mycket riktigt höjer en tight snubbe efter mig till 0.60. Den här spelaren har egenheten att han aldrig höjer annat än med bra kort, JJ, QQ, KK, AA, AK el AQ. Jag bestämmer mig att göra ett ovanligt spel och minihöjer till 1.20 varvid han synar.

Floppen kommer:
10-7-4 med två färgkort

Jag tänker inte ge honom gratiskort om han skulle ha AKfärg så jag satsar 2 euro. Han synar och turn är blank. Jag satsar 5 euro och han ställer 7 euro all-in. Jag synar omedelbart och river är blank varvid jag tar hem en stor pott och dubblar upp.

Den här spelaren gjorde ett stort misstag...han var förutsägbar. Jag visste att han bara höjer stort med bra kort och när jag satt med AA var handen enkel att spela. Risken fanns att han hade 10-10 men den risken fick jag ta.
Troligtvis hade han ett högt pocket som QQ el JJ el AK färg. Ett misstag jag utnyttjade för att ta hela hans stack. Information kan vara ett kraftfullt vapen.

Sessionen slutar blygsamt på tio euro plus. Ordningen återställd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare