söndag 8 mars 2009

Kan du lägga en bra hand?

Sitter och spelar som en tightröv vid 0.10 borden hos Ladbrokes. Med 10 euro i stack plockar jag upp KK när en spelare i tidig pos höjer upp med 0.40. Bordet är sådant att folk bara höjer med bra kort som pocketpar eller AK och liknande. Jag bestämmer mig för att bara syna för att dölja handen och eftersom jag misstänker starkt att han har ett högt pocket. Ofta när spelare höjer vid dessa små bord med summan 0.40 sitter de på ett högt pocket som QQ el JJ. Har han AA är det inte mycket att göra.
Floppen kommer: J-Q-8


Spelaren slänger ut en hyfsad satsning och jag tänker testa honom genom att kontrahöja. Han velar och velar och tvekar ända in i det sista och precis innan tidsbanken gått ut ställer han allin med 7.50 euro. Ja jag har KK men frågan är vad han har och om jag vill skjuta in hela stacken med bara ett par? och varför ställer han?


Han vet att jag troligtvis har något bra annars hade jag inte kontrahöjt på den farliga brädan. Ändå envisas han med att spela om hela stacken. Brädan är riktigt farlig och om han har ett högt pocket som jag misstänker kan han redan sitta med trissen med QQ el JJ.
En annan sak som spelar in är att han inte brukar höja före floppen med svaga kort och har aldrig gjort det här spelet tidigare. Det är en rätt passiv spelare som typiskt nog limpar och checkar svaga händer men höjer stort gärna med överbetar när han har något bra. Frågan är också varför han velar in i det sista som att han är tveksam och sedan plötsligt ställer strax innan tiden gått ut?


Allt detta sammantaget gör att jag väljer att backa ur. Skulle han riskera hela stacken på en bluff när han vet att jag troligtvis har något bra och säkerligen kommer spela handen?

Jag slänger mina kungar och har kvar större delen av stacken.
Ett svårt beslut och hade jag haft bättre bankrulle hade jag synat...kände bara inte för att slänga in nästan hundra spänn för att se om jag läst honom rätt. Känslan är iaf att han hade JJ el QQ och bluffade han bort mig får jag väl leva med det. Stick bara inte in huvudet i snaran utan att tänka dig för...det kan hända att den dras åt efteråt.
Loggar ur en stund senare med monstersumman 11 euro i vinst och tar med den bärbara till soffan för att spela där istället...


Ska ocks tipsa om ett spel med AA. Alltid när du plockar upp AA och någon höjt kraftigt innan kan det vara en ide att översatsa tillbaka. Jag kontrahöjde en 0.60 euro höjare med 3.80 euro varvid han genast ställer allin tillbaka. Det här spelet brukar jag bara älska att göra när de sitter med sina KK, QQ el AK och omedelbart skjuter in rubbet. Det är förvånansvärt hur ofta jag får syn eller ställ emot mig...
hur det gick med handen? Jo den höll upp och jag dubblade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare