måndag 23 mars 2009

Varför belönas alltid skitspel?

Har ni också undrat varför skitspel alltid belönas? Det börjar gå mig på nerverna när inte en enda jävla hand får stå sig mot någon tomte som knappt kan stava till poker. Däremot vinner alla andra jättelika potter utan att bli utdragna.
Jag spelar JJ mot en höjare och floppen kommer: J-7-2 med två klöver. Han satsar 0.70 euro i 1.40 pott varvid jag höjer med fyra euro. Han synar och på en blank turn ställer jag allin varvid han synar och visar Q-4 klöver. Tredje klövern kommer på river.

En stund senare synar jag med 8-8 och floppen kommer 8-5-2. Jag höjer stort och går allin på turn. Rivern levererar tredje färgen och den andre tar hem hela potten med K-4 färg.


Eller när jag sitter med 2-2 på floppen 2-5-6. Alla checkar och jag satsar 0.90 i en 1 euro pott. Nu checkhöjer en kärring till 3 euro. Hon satsar stort på turn och river och jag är allin innan kärringen visar 3-4 o för stegen.


Eller handen när jag synar en 0.60 höjning med KK för att slowplaya. Jag vet att han har A-högt och på floppen: 7-4-2 med två hjärter satsar han 0.70 varvid jag väljer att ställa allin för 3.50 euro och han synar. Gissa med vad? A-J o

Turn kommer ett ess och han vinner potten efter sin tomtesyn.

Eller när jag höjer med fyra euro med nio euro i stack och en spelare synar. På floppen 3-5-7 går jag allin varvid han visar upp 3-3. Fina implicita odds antar jag.

Eller den här horribla handen med tre spelare.
Floppen kommer A-J-10
En spelare satsar, näste höjer stort, tredje synar varvid förste höjer allin och får syn av bägge med 20 euro vardera.

De visar upp K-Q resp K-Q resp A-3 o

Turn: A

River: 10

Mongot med A-3 tar hem en jättelik pott och man kan bara undra vad de andra tänker i denna stund.


Det är bara ett axplock av mina händer senaste dagarna. Varför belönas alltid skitspel hela tiden?

Och varför kommer ett ess så ofta på floppen när man har KK el QQ? Tror inte på rigg men när A dyker upp för femte gången i rad på floppen börjar man ju undra. Alltså det finns tre ess kvar i en lek på 52 kort. Om vi antar att sannolikheten är stor för att åtminstone ett ess till är utdelat bland någon av de andra åtta spelarna, är det alltså en tvåoutare som dyker upp på floppen gång på gång. Själv tycker jag det är underligt när det händer hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare