torsdag 1 januari 2009

Kontrollera pottstorleken

Du har säkert varit med om det förr...du limpar med AK från tidig position för att dölja din hand.
Floppen kommer: A-10-7

varvid du checkar och spelaren som är sist satsar 1 dollar. Du synar.

Turn är 6
Du checkar varvid han satsar igen 2.50 dollar och du vet inte var du står men synar ändå.

River är J
Du checkar igen och nu kommer en stor satsning med 6.50 dollar. Är du slagen eller bluffar han bara eller leder du kanske över A-3? Ja säg det, du har bara ett ynka toppar och vad gör du?
Den här situationen brukar jag råka ut för ofta när jag sitter i tidig position och det är otroligt svårt att lägga sig här. Även om jag skulle limpa in med bra kort så brukar jag istället föredra att kontrollera potten genom att leda ut och satsa själv. Om det ligger 40c i potten mot tre motståndare och jag har toppar brukar jag satsa kanske 20-30 cent. Om de synar satsar jag lite extra på turn som 40 cent. Ofta brukar inte de andra kontrahöja när jag satsar om de inte träffat hårt och jag kan hålla nere pottstorleken. På river satsar jag lite till kanske 50-60c. Tricket är att inte höja för lite så de fattar att du är svag och skakis.
Genom att satsa själv (med stack på 10 dollar eller mer) kan jag undvika att jag förlorar hela stacken då jag oftast inte lagt in mer än 1-2 dollar fram till rivern. Naturligtvis får du hålla ögonen öppna så de andra inte fattar att du satsar smått när du är svag och stort när du har triss, tvåpar, stege och färg (som många lättlästa spelare faktiskt gör). Och naturligtvis kan du bomba på stort också om du vill men kom ihåg att du bara sitter med ett toppar ur position och om någon träffat hårt ryker hela din stack. Jag brukar även ibland när jag spelar smallball satsa smått med bra kort och sen visa upp dem, på det viset brukar folk inte våga kontrahöja utan riktigt bra kort då de är rädda att jag träffat hårt själv. Fruktan är din bäste vän vid pokerbordet som någon sa...


2 kommentarer:

  1. Tricket är att med en effektiv stack på 10 dollar försöka få upp potten till strax över 1 dollar om det ska vara spel HU. I tidig position kan det då vara rätt att checka i syfte att checkraisa.

    På floppen borde du bettat minst pott. Potten bör landa på minst ca 4 dollar. Slår motspelaren om då så kan det beroende på din kunskap om honom vara värt att lägga sig, men det är bättre att han funderar på om han är slagen eller ska syna än att du gör det.

    Om han synar på floppen så på turn ska du betta ut igen för att lägga in det sista, om du har något kvar, på river.

    I det här fallet skulle du förlorat mer än vid ditt spel OM han synat hela vägen. Men se det långsiktigt. Exakt samma händer 100 gånger så skulle din förväntade vinst varit avsevärt mycket större.

    Då poker handlar om att fatta rätt beslut är det bra att göra besluten så enkla som möjligt. Träffar man toppar med toppkicker så ska potten helst vara så stor så man vet att man är beredd att gå allin. På så vis behöver man aldrig fundera. Visst förlorar man ibland då, men mot så lösa spelare så har du garanterat syn av många fler händer som du vinner över.

    SvaraRadera
  2. Aha tack. AK i tidig position är en hand jag brukar ha problem med att veta hur jag ska spela. Har nyligen börjat med NL efter att ha spelat Limit. Brukar spela olika ibland höjer jag hyfsat stort med AK ibland limpar jag...ska testa det du säger när jag blivit tuffare och mer van på NL.

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare