lördag 3 januari 2009

I guess you just gotta love those fishes

Igår spelade jag en 50000 dollar freeroll (2080 deltagare) hos Ladbrokes med ett förstapris på 10000 dollar och priser ner till plats 130 (43 dollar) och är fortfarande irriterad. Förra gången kom jag ITM med ett passivt-tight-aggressivt spel där jag inte stal särskilt mycket. Nu hade jag bestämt mig för att spela mer aggressivt och försöka stjäla några mörkar varje varv för att hålla mig flytande.

Första nivån 10-20 stack 2000
Jag bestämmer mig för att vänta in lovande händer och spela små potter. Under inga omständigheter ska jag involvera mig i potter med toppar där galningarna höjer med stacken vilket brukar vara fallet med alla tomtar som ställer och försöker dubbla upp. Faktiskt dröjer det inte länge innan en spelare väljer att gå allin pre flop med A-3.
Jag foldar de flesta händer och träffar inget när jag plockar upp AKf med spader i sen position. En spelare i mellan har höjt till 120 och jag funderar varför han höjer så mycket. Jag misstänker att han har ett mellanhögt par som 10-10 el J-J och bestämmer mig för att syna tillsammans med en spelare i tidig pos.

Floppen kommer:
Q-7-2 med alla i spader
Olalah...bingo med floppad nötfärg.
Med 400 i potten checkar förste varvid höjaren resolut betar ut 300. Jag väljer att slå om till 850 för att det ska se ut som jag försöker skrämma bort honom. Har märkt att om man kontrahöjer floppen stort med bra händer vägrar folk lägga sig då de tror man bluffar.
Nu väljer förste spelaren att checkhöja all in med omkring 1800. Preflophöjaren ställer också och jag synar naturligtvis och ber om att inte någon sitter med triss som blir kåk.
Förste visar upp 8-9f i spader för lägre färg medan höjaren visar Q-7 off.
Ingen hjälp för dem och jag slår ut bägge ur turneringen och tredubblar till 5400. Jag avancerar från plats 1200 till plats 10 på en hand.

Det går ett tag och jag vinner inga nämnvärda potter då det inte känns meningsfullt att stjäla småblindarna, bara en där alla foldar till mig på stora mörken och jag stolt visar upp 8-3 off medan jag skrapar ihop blinden på 45.
Jag halkar ner i listan till omkring 80 när nästa nyckelhand utspelar sig. På plats 9 plockar jag upp AA och väljer att limpa in. Mycket riktigt väljer lilla mörken att ställa efter alla limpare med 1200 varvid stora mörken reraisar till 2400. Man tackar! Jag sitter med 5400 och funderar på om jag ska folda för att inte riskera att bli utdragen innan jag kontrahöjer all-in.
Reraisaren tvekar länge ifall han ska skjuta in resten av sin stack på 2500 till och frågar i chatten ifall jag har AA? För att hjälpa honom på traven svarar jag "call and you will see" då jag vet hur svårt det är att folda en bra hand.
När tiden nästan har gått ut synar han och flippar upp KK...den förste visar JJ.

Floppen kommer 8-8-3

Och jag ber om att min hand för en gångs skull ska få stå.
Turn 6
River 9

Otroligt, jag slår ut bägge och nästan tredubblar till 13000 och åker upp till plats 10 igen. För att utnyttja min image höjer jag nästa hand och tar hem mörkarna ostraffat. Efter att ha vunnit en hand till med svagt toppar är jag nu uppe på 16000 och ligger åtta. Så långt ser allt bra ut och jag kan redan se toppriserna hägra framför mina ögon när det går grus i maskineriet. Jag beslutar mig för att använda min stora stack till att stjäla mörkar åtminstone en gång per varv. Problemet är bara att varje gång jag tänker stjäla höjer någon annan innan eller så limpar för många personer in eller så sitter en storstack el akut shortstack el galning på blindarna som garanterat kommer spela tillbaka.
Pokergudarna har börjat vända sig emot mig när jag plockar upp A-10 med ess i spader på stora mörken. Jag limpar och floppen kommer:
K-J-7 med två spader
Alla checkar
Turn är 10 spader
Alla checkar igen
River är 9 spader
Bingo nötfärg, jag checkar när en spelare väljer höja 650 i 800 pott. Tänker reraisa men av någon anledning blir jag misstänksam och synar bara och mycket riktigt flippar han upp Q-7 med damen i spader för färgstege. Jag förlorade minimalt men är nu nere på 14000.

Med mörkar på 200-400 höjer en spelare till 1600 med 4000 kvar i stack och jag tittar ner på KK i sen position. Funderar om jag ska reraisa honom allin men väljer att bara limpa då pengarna kommer åka in på floppen. Jag vill se om det kommer något ess på floppen innan jag bestämmer mig. Alla andra lägger sig.

Floppen kommer:
2-7-8
Han ställer allin för 4000 och jag synar omedelbart.
Turn 6
River 9
Jag förväntar mig att vinna potten på över 8000 när han vänder upp 10-10 för runner-runner stege och jag blir rosenrasande. Hade bästa handen på turn men som alltid belönas skitspel.
Jag tappar till 8500 och utan att jag märkt det har mörkarna höjts igen till 300-600. Nu börjar jag plötsligt bli akut shortstackad och det är fortfarande 500 kvar i turneringen. Jag tappar ännu mer till 4800 och letar efter en hand att ställa med för att dubbla upp.
Chipledaren vid bordet med 35000 i stack minihöjer till 1200 i tidig position. Alla lägger sig fram till mig som tittar ner på AK off. Nu då! Jag reraisar honom all-in och till min stora förvåning synar han med 6-7 off. Visserligen är han chipledare men jag fattar inte synen ändå. Lägga in 4000 med skräp?

Floppen kommer:
K-6-2
Nu gäller det bara att överleva till rivern så dubblar jag upp.
Turn är 8
River levererar otroligt nog en 6 och jag är ute. Det är typiskt att skitspel alltid lönar sig.
Jag hade kunnat slänga alla händer när jag låg på 16000 och troligtvis tagit mig in på en prisplats men valde att spela aggressivt för att försöka bygga stack istället. Vid alla händerna hade jag bäst hand på turn så slutsatsen är: låt inte de andra se riverkortet för då blir man alltid utdragen.

Jag är fortfarande irriterad för de där 10000 dollarna var ju mina...

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare