söndag 25 januari 2009

Onlinetells-överbetar

Detta är en uppdatering av ett tidigare inlägg pga en bugg
som gör att gamla inlägg inte visas i min nya listfunktion.


På nolimitborden på låga nivåer händer det ibland att spelare gör helt horribla översatsningar i potten. Ofta inträffar det när tredje kortet till färgen eller stegen trillar in, men också när brädan parar sig. Ibland också en jättelik all-in före floppen. Vad kan det betyda?

Visst kan det vara en sofistikerad bluff men på småborden är min teori att spelaren ifråga fått riktigt bra kort, och nu försöker han få betalt genom att göra en så stor satsning att folk ska tro att han bluffar. Problemet är bara att satsningen ofta är alldeles för stor, t ex 220 in i en pott på 20 kr. Dessutom har spelaren ifråga inte gjort det här på de senaste hundra händerna, så kan man med all rätt ställa sig frågan varför han satsar just nu? och om spelaren verkligen skulle satsa så mycket på en bluff?

Vi kan ta några exempel från ett bord på svenska spels lägsta nivå.
En spelare satsar 7 kr preflop varvid en annan spelare trycker all-in med 38 kr. Den förste spelaren visar upp AQ off, den andre spelaren visar stolt upp sina pocket rockets AA som även tar hem potten.


Eller vad sägs om detta exempel?
Flera limpare när floppen kommer: K-K-8
Rätt troligt att någon har kungen. En spelare satsar och jag foldar naturligtvis. En spelare synar både flopp och turn. När river visar en 6:a går denne plötsligt all-in för över 177 i en pott på 30-40 kr! Den förste spelaren synar och visar K-8. Jättehöjaren visar 6-6 för lägre kåk. Rätt snopet kan man tycka men det intressanta är satsningsstorleken. När han väl får kåken blir han så till sig att han trycker allt han har, och hoppas nån är dum nog att syna hans ”desperata” bluff.

Ett annat exempel:
En spelare i tidig pos satsar smått på en flopp med två hjärter…turn är blank och han checkar plötsligt. Färgen trillar in på river och nu väljer han plötsligt att höja med 21 kr i en pott på 30. Varför? En spelare kontrahöjer…varvid den förste spelaren går all-in med en horribel summa och vinner naturligtvis med färgen.

Eller detta talande exempel:
En spelare tidigt höjer…jag foldar
Floppen kommer 2-6-8 med två spader
Alla checkar runt
Turn 8 parar brädan
Nu kommer en stor översatsning från en spelare.
River levererar spader Q
…varvid förste höjaren trycker in en helt horribel översatsning. Som väntat visar förste spelaren upp färgen och andre QQ för kåk.

Ett exempel till:
Alla limpar och floppen kommer: Q-Q-J
Nu minihöjer en spelare med 2 kr i en pott på 15? När turn kommer trycker höjaren in 18 kr plötsligt. Alla foldar och han visar stolt upp Q-J som han fick minimalt betalt för med sitt dåliga spel.

Vid ett bord händer följande: Många limpar i en pott.
Floppen kommer 2-5-9
Nu väljer förste spelaren som är en tight solid spelare som bara satsar på nötterna att gå all-in för omkring 220 i en pott på 20 kr! Alla foldar naturligtvis och tyvärr får jag inte se handen men jag är nästan säker att han hade 9-9. Varför skulle han översatsa på en sån bräda? Satsa all in med överpar och med sju spelare kvar att agera efteråt? Bluffar han räcker det med 20-40 kr för att uppnå samma sak.
När jag vet att han är nötspelare så känns det inte så uppmuntrande att syna.

Här ett annorlunda spel:
Spelare 1 höjer 5 kr efter att fem limpat in. Spelare 2 och spelare 5 synar.
Floppen levererar J-7-2
Spelare 1 satsar 9 kr, spelare 2 synar, spelare 5 trycker nu in 102 kr med en massiv höjning.
Spel 1 foldar…spelare 2 går all-in med 7-10! QQ förlorar mot tvåpar på rivern. Kul?

Några sista exempel innan jag tråkar er till döds:
Den här handen utspelar sig på en Sit and go 3000 chips 10 manna. Mörknivå 50-100
Jag har i 2500 stack
Fyra pers har limpat in när en spelare sent går all-in för över 7000? Funderar på varför han höjer så mycket. Desperat bluff för att stjäla? Känns inte logiskt men ingen anledning att riskera någonting med A-8 off på stora mörken, så jag foldar liksom alla andra, och spelaren visar besviket upp AA. Som väntat. Klart han hade pocket rockets. Hade han höjt med en mer vettig summa hade han kanske fått betalt också. Vad hade jag gjort med 10-10? Troligtvis foldat dem också.

Sista exemplet från samma turnering:
En spelare som förlorat en stor pott och gått från 4000 som chipleader till 900, har gått all-in i två potter efter varann varvid alla som limpat foldat. Han tog hem första potten utan motstånd medan han blev synad i den andra potten med Q-10 off mot A-Kn off. Han vann potten igen då en dam kom på floppen.
Nu har han ökat till 1920 i chips och jag tittar ner på Q-Q på stora mörken med 2800 i chips. Flera personer har limpat innan han återigen trycker in alltihop i en all-in för tredje gången på raken. Frågan är om jag ska syna? Har jag fel har jag fortfarande kvar 900 chips med mörkar på 25-50. Jag gillar ju som alla vet att gambla och med tanke på vad jag vet om hans tidigare agerande misstänker jag att han försöker stjäla igen. Jag synar med viss tvekan och han flippar upp 9-9. Nu är jag stor favorit och floppen är dessutom tom. Turn blank och river blank och jag nästan dubblar upp och blir chipleader. Han HADE kunnat ha KK eller AA, A-K men jag gamblade och hade rätt denna gång.


Vad har du för erfarenhet av överbetar? Skriv gärna i kommentarer och berätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare