söndag 25 januari 2009

Onlinetells-tighta flerbordsgrinders

Detta är en uppdatering av ett tidigare inlägg pga en bugg
som gör att gamla inlägg inte visas i min nya listfunktion.


Ofta ser du en person som sitter vid flera bord och spelar samtidigt. Ibland kan de spela 4-8-10 eller ännu fler bord. Vid låga limit nivåer där jag spelar följer dessa spelare alltid ett visst mönster. De satsar oftast bara när de har en riktigt bra hand. Hur hanterar man dessa spelare? Vid babynivåerna där jag spelar är dessa spelare sjukt lättlästa. De tror att de är bra men vet du vad? du ska få veta en hemlighet...det är de inte, de är i själva verket väldigt lätta att läsa.
Det de gör är att de oftast spelar nötterna och sällan bluffar. När en sådan spelare höjer preflop betyder det alltid AA KK QQ JJ eller AK AKf AQf Aknf A10f. De brukar som regel aldrig bluffhöja eftersom de inte gillar att satsa pengar med 7-2 off etc. Vad dessa spelare glatt säger till dig är ”Hej jag har en jättebra hand snälla syna mig!” Många höjer dessutom bara med AA och KK.

Om någon annan höjt innan och denne kontrahöjer eller fyrbetar betyder det nästan alltid AA el KK. Kom ihåg att dessa spelare inte gillar att investera pengar i potten utan riktigt bra kort. Så nu vet du ju vad han har för kort eller hur? Om samma spelare däremot limpar in har han troligen sekvenskort i färg som Q-Jf eller ett litet pocketpar.
Om floppen kommer 2-5-8 utan färger och spelaren ifråga börjar höja eller kontrahöja floppen sitter denne troligen med en triss eller överpar som 10-10. För vad skulle spelaren egentligen satsa med på en sån bräda? Jag vet inte hur många gånger jag foldat och spelaren sedan visat upp 55 för triss. Ok om han ev bluffar dig en gång av tio….men de andra nio gångerna undviker du att betala av honom. Om spelaren checkar floppen är denne troligen helt tom. Du kan prova satsa men ännu bättre är att checka floppen själv och se om denne checkar turn också…då är spelaren ofta helt tom. Den dubbla beten gör det troligare att du driver ut honom, så betta med vilket skräp som helst och du kommer få se honom folda nästan alla gånger.

Om spelaren checksynar 2-6-7 och turn kommer 10 varvid grindern börjar satsa, kontrahöja eller checkhöja så ska du se upp. Troligen sitter han på 8-9f för bästa stegen. Ofta ser man tomtar syna en checkhöjning från dessa spelare hela vägen till rivern, bara för att vara slagna av ett monster. Dessa spelare checkhöjer aldrig (låga limitbord) som bluff eftersom de VET att många inte kommer lägga sig. Han väntar sig alltså syn. Så se upp! Speciellt om han satsar i tidig pos mot sex–sju spelare då han vet att många troligtvis kommer syna.

Om floppen kommer A-A-7 och grindern checksynar din höjning från tidig pos är det troligt att han själv sitter på esset som han nu slowplayar. Ev 7-7. Annars hade han ju foldat direkt eller hur? När han tänker checkhöja dig på turn så checka du också och gör honom besviken. Om han satsar på rivern så folda om du inte har A-K A-Q eller A-7 för du är troligtvis slagen. Tighta flerbordsgrinders har helt enkelt inte tid att bluffa eftersom de spelar så många bord samtidigt. Oftast sitter de på nötterna och bluffar sällan eller nästan aldrig.

Det du ska göra är att alltid spela i position mot dessa och analysera deras spel hela tiden. Vilka händer visar de upp?, hur ser deras satsningsmönster ut när de har nötterna resp är tomma eller drar. Vissa spelare kontrahöjer alltid i sen pos när de har färgdrag på floppen. Om det ligger färg på brädan och denne börjar satsa och kontrahöja har han oftast A-hög färg. Du vet ju att han oftast inte satsar här som bluff så varför synar du?

Om brädan parar sig t ex A-9-4-4-10 och grindern börjar kontrahöja el checkhöja häftigt kan han mycket väl ha fått in kåken annars skulle han väl inte höja med tanke på att någon annan ju kan ha den? Du vet ju hur tight han spelar. Låt honom ta småpotterna med sina monster och dra dig ur i tid. Visst är du nyfiken och spelar på ett limitbord kan du syna och se, men förvänta dig att stirra in i nötterna oftast.
Det som förvånar mig är att spelarna vid mina bord aldrig lär sig någonting och gång på gång synar ner denne spelare med kassa händer. Häromdagen spelade jag vid ett bord där det satt en nötspelare och han var verkligen sjukt lättläst. Varje gång han höjde satt han med färgen eller stegen eller nånting annat bra som slowplayad triss....och fick betalt! Jag kan inte annat än tycka att vissa spelare är idioter. Jag menar om någon örfilar dig gång, på gång, på gång, på gång så tycker man ju att du någon gång borde fatta att dra bort huvudet. Eller hur?

Själv har jag inga problem att spela mot dessa spelare eftersom de är sjukt lättlästa. Du kan testa att floata med på floppen om denne spelare höjt. Om turn kommer parad bräda ska du checkhöja denne spelare. Kanske kan du få honom att lägga en bättre hand. Du måste dock se upp med de spelare som ALDRIG lägger sina pocketrockets eller koola kungar oavsett hur mycket du kontrahöjer. Det brukar funka för mig mot vissa spelare som jag spelar mot dagligen eftersom JAG VET att HAN VET att jag ALDRIG kontrahöjer/checkhöjer honom utan riktigt bra kort. Frågan är om han vet att jag vet att han vet det? Nä nu snurrar det i skallen. Däremot synar han ofta ner tomtarna vid bordet. Om han spelar 16 bord samtidigt medan du spelar ett bord där du har full uppmärksamhet kommer du få en fördel gentemot honom. Han måste ha koll på bortåt 150 spelare samtidigt. Se till att alltid sitta i position på honom så ordnar det sig och betala inte av! Du kan också testa att alltid höja honom stort när han limpat in (på nolimitbord)…en del blir rätt sura efter ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare