söndag 25 januari 2009

Att möta en galning del 2

Detta är en uppdatering av ett tidigare inlägg pga en bugg
som gör att gamla inlägg inte visas i min nya listfunktion.


Satte mig ner vid ett shorthanded femmanna på Svs och när man spelar där blir det alltid action. Det delas ut över hundra händer i timmen och folk slaskar som aldrig förr. A-3 off mot raise och reraise? Javisst! Allting verkar spelbart.

När man spelar här måste man vara beredd att det svänger kraftigt. Jag satt en dag med 140 kr som blev 210 för att sen rasa till 20 kr efter några sura utdragningar, som jag sedan byggde tillbaka till 75, som blev 20 igen, som blev 140 innan jag utmattad avslutade sessionen.
Den här dagen köpte jag in mig för 118 kr och sinnsatte mig att undvika gårdagens horribla misstag. Lugnt stabilt spel, låt de andra överspela sina skitkort och slå sen till när de minst anar det. Vad folk inte fattar här på så låga blinds är att man inte behöver spela sina 8-3 off mot ett raise.
Man måste vara aggressiv säger experterna men hur aggressiv ska man vara på en nivå där ingen lägger sig ändå?

Jag slog mig ner vid ett babylimit femmannabord där det redan satt två spelare. Den ene var vettig, men den andre till höger om mig höjde varenda hand preflop. Jag började med att folda varenda hand han höjde medan den andre spelade med. Galningen fick ta många små potter men eftersom det här är ett 1 kr bord gjorde det inte så mycket. Jag tänkte hålla mig ur vägen till att börja med för att invagga honom i en falsk säkerhet att han kunde köra över mig som han ville.

Första handen var 9-10 off som jag lade. Galningen hade vid det här tillfället monstersumman 4.91 kr på bordet men som vi ska se kan det snabbt ändra sig. Tredje handen A-5f i lilla mörken…skulle kanske ha spelat. Galningen förlorade mot QQ och köpte snabbt in sig igen för 20 kr.
Nu höjer han igen och jag tittar ner på 10-6 off och foldar. Galningen vinner potten eftersom alla andra foldar. Nu är han verkligen igång. Höjer varenda hand preflop oavsett position. Jag tänker inte ge mig in i något med skräpkort eftersom galningarna tenderar att alltid träffa monster när jag har hyfsade kort. Bordet är fullt vid det här laget.

Nu höjer han igen och en spelare bestämmer sig att gå med.
Floppen kommer: 7-2-10 utan färger
Turn 10

Galningen höjer och får syn
River 8
Galningen vinner potten med Q-8 off suit Den andre visar upp 9-4 off! Vinsten blir 9.76 kr

Nu är han verkligen igång på eldad av de senaste vinsterna. Han höjer allt! Han höjer och alla foldar och potten på 5.37 skjuts över till galningen. En spelare har lämnat och han höjer återigen. Jag tittar ner på 4-4 och bestämmer mig för att ta en syn.

Floppen kommer: K-J-7 med två klöver
Galningen höjer, jag foldar då handen känns för riskabel och en spelare synar. Tänker han stjäla nu igen?
Turn 8
Galningen satsar
River 8
Han satsar igen och får syn av den andre spelaren som inte vill låta sig bluffas bort. Galningen visar upp K-9f och tar hem potten på 17.56 och den andre spelaren muckar.

Här ser vi ett av problemen med att spela mot dessa typer. Man vet aldrig var man står för han kan beta med precis vad som helst. Toppar, triss, bottenpar, helt tom? Spelaren trodde att han bluffade igen och synade med en svag hand troligen ett mellanpar och förlorade. Problemet är att ofta låter man bli att kontrahöja för att skydda sin hand på floppen. Istället synar man bara och blir utdragen på turn eller river för man tänker slowplaya. Om man höjer höjer galningen tillbaka.
Man kan snabbt få kapitalet att åka berg och dalbana, speciellt när det gäller shorthanded.
Min taktik går i stället ut på att låta honom stjäla så mycket han vill och tro han kan köra över bordet, och när han minst anar det slår jag tillbaka. Bara rulla ut repet och låt honom hänga sig själv, för det är uppenbart att han saknar allt vad selektivitet heter. Nåväl, nu har han redan dubblat upp på bara ett par händer och sitter med 35 kr.

Jag plockar upp A-K och han höjer som vanligt. Floppen är tom likaså turn och jag foldar. Borde ha synat ner men väljer att dra mig ut här och invänta ett bättre läge. Galningen vinner potten på 5.86 kr…nåväl snaran rullas ut sakta. Jag har troligtvis en image nu som en vekpelle som viker allt mot minsta höjning och det är ju det jag gör. Inväntar rätta tillfället och invaggar honom i falsk säkerhet.

Nu är vi bara tre kvar. Galningen har fortsatt höja och vunnit fyra händer på raken då vi andra foldat preflop. Nu höjer han igen och får syn av tredje spelaren. F-n vad han höjer.

Floppen K-9-8 utan färgdrag
Galningen satsar och får syn
Turn: 10
Han satsar igen
River: Knekt
Han satsar igen och får syn varvid galningen visar upp 7-2f för runner runner stege. Potten blir 12.19

Här ser vi problemet med att bara syna ner galningen med svaga händer som ofta blir fallet. Troligtvis hade den andre en kung som han tänkte slowplaya med resultatet att galningen fick hållas och billigt dra in sin stege. Galningen har 49.87 när han faktiskt förlorar en pott till den andre spelarens triss.

Nu sitter jag på K-J off i lilla mörken och på tre spelare tänker jag spela min hand. Galningen höjer som vanligt och vi andra synar.
Floppen: 8-9-Q
Ok jag synar ett kort till innan jag bestämmer mig, galningen kan i det här läget beta vad som helst, helt tom.
Turn: 10
och jag klonkar in min hålstege. Jo man tackar! Men nu ligger det tre hjärter på bordet. Galningen betar som vanligt och frågan är om han har färgen? Med tanke på vad jag vet om honom och att tredje spelaren foldat bestämmer jag mig för att spela vidare. Han betar turn och jag synar, han betar river och jag bestämmer mig för att kontrahöja. Han synar och jag vinner potten, tydligen var han tom och jag fick dänga till honom. Jag håvar in repet och gör mig beredd på att få rulla ut det igen. Kan jag få honom att tilta efter några förluster kan det bli bra.

Nästa hand foldar jag K-6 off och tyvärr kommer floppen: K-9-6 Galningen vinner ohotad, nu är han igång igen, höjer och raisar allting.

En stund senare och galningen har förlorat några tunga potter till den tredje spelaren. Jag tittar ner på QQ och myser. Snälla höj viskar jag. Självklart uppfyller han min bön och denna gången reraisar jag honom, tredje foldar så vi blir headsup.
Floppen kommer K-K-7 Uh oh?
Jag satsar och galningen höjer mig! Med tanke på vad jag vet om honom tror jag att han är tom och vill testa om han kan skrämma bort mig.
Turn : 5
Jag står fast vid min tes att han är tom och satsar igen och får syn. Hade han haft kungen hade han reraisat här med tanke på hur villig han är att höja.
River: 4
Jag satsar igen, han synar och jag vinner potten på 18.53. Nu har jag skadeskjutit honom. Troligtvis hade han nåt litet par och ville se om jag bluffade. Tilta tack!

Några händer senare. Han har vunnit några potter när vi andra lagt oss mot hans evinnerliga höjande. Han limpar absolut inte en enda hand! Han satsar igen och blir nersynad hela vägen av den tredje spelaren. På brädan Q-Q-8-6-2 Visar de upp: Galningen visar A-4 off och den tredje spelaren A-10 off vilken vinner på högre sidokort.

Nu tittar jag ner på K-J off igen och synar höjningen. Det är en av mina favorithänder som jag vinner ofta med, gäller dock att vara försiktig vid ett tiomanna.
Floppen kommer K-4-3
Den här gången betar jag ut och blir synad som väntat av galningen.
Turn: 8
Jag satsar igen men denna gång blir jag reraisad av galningen….hmm? I normala fall brukar det här ofta betyda tvåpar hos motståndaren, men när det gäller denna spelare tänker jag inte vika. Det känns som en move från hans sida, en kontrahöjningsbluff för han tror jag är tom.
River: A
Aj då det var inte bra
Brädan är nu K-4-3-8-A
Galningen höjer som vanligt och med en pott på 17 kr tänker jag inte vika, han kan vara helt tom och jag har odds på minst 8 mot 1…räcker med att jag har rätt 15% av gångerna. Jag synar och han visar : J-8 off
Som jag trodde, han gjorde en kontrahöjning med åttan för han trodde att jag bluffade. Potten blir 19.51 och jag hoppas han tiltar.

Handen direkt efter plockar jag upp A-K på knappen och den här gången tänker jag spela annorlunda mot senast. Jag är först att agera och höjer varvid galningen omedelbart reraisar mig. Jag tvekar inte utan vet att han är svag så jag höjer upp till fyra betar för att få bort den tredje spelaren och ställas headsup. Han viker.
Floppen kommer: 6-3-2
Jag tror han är tom och höjer. Galningen synar….som ni ser saknar han förmågan att inse att han är slagen. Han kan sitta med Q-8, J-10 eller vad som helst.
Turn är : Q
Bägge checkar
River: 3
Nu satsar galningen rakt ut. Jag vet att han sett mig checka damen och eftersom han inte högg på den själv tror jag inte han har den. Jag tänker syna ner honom och han vänder upp J-7 off helt tom varvid jag vinner en pott på 18.53 med A-högt.

Min kunskap om motspelaren gjorde att jag synade. Mot vilken annan vettig spelare som helst hade jag kanske foldat men inte mot den här. Hade jag haft fel hade det kostat 2 kr till. Hade jag foldat hade det kostat mig potten, ett dyrt misstag. Galningen tiltar bort sina sista slantar och lämnar bordet. Han dubblade upp innan jag rullade ut repet och hängde honom i ett par stora potter så han tappade allt igen. I shorthanded kan det gå undan. Han kommer dock tillbaka en stund senare och köper in sig igen för att ge igen, men vid det laget har jag tryckt på paus och lämnat bordet för att skriva ner denna artikel innan jag glömmer bort den. Spela mot galningen men glöm inte bort att skydda dina händer med reraise och kom ihåg att hans händer är svagare än de ser ut…är du tveksam så syna ner och se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare