tisdag 13 januari 2009

Att läsa en pocketnisse

Idag tänkte jag gå igenom hur du läser en pocketnisse. Denna avart av pokerspelare brukar befolka borden där jag spelar och vänta på att någon tomte ska överspela sitt toppar och stacka av. Du kan läsa mer om denna spelare i mitt tidigare inlägg "Spelartyper del 1". Det finns så klart varianter av dessa men gemensamt för dem är att de alla bara spelar pocketpar 22-AA eller 77-AA + ett fåtal händer till som AK, AQ och följer Phil Hellmuths supertight is right. Ofta känner du igen spelaren då han slänger hand efter hand i en timmes tid för att plötsligt börja satsa stort.
Orsaken till att jag vet hur dessa spelar är att jag varit en pocketnisse själv så jag vet hur de tänker. En del betar hårt på floppen vid träff, andra slowar och checkhöjer /reraisar på turn eller river.

Idag råkade jag ut för följande hand där jag gjorde en helt horribel felbedömning på ett 10c bord med maxstack 10 dollar (jag har 5 dollar):
Efter att fem spelare limpat höjer jag upp med 50c och AQ på knappen. Alla foldar utom den här snubben som jag inte vet något om utom att han inte gjort något väsen av sig den senaste timmen. Jag blir genast misstänksam och klickar upp anteckningar, ordet "pocketnisse" lyser emot mig och jag vet genast vad han sitter på.

Floppen kommer:
Q-9-2

Han väljer nu att beta rätt ut 30 c i en 1.50 dollarpott. Jag funderar om han träffat triss och väljer att bara syna.
Turn är 5

Han ökar plötsligt satsningsstorleken och betar 1.20 dollar. Här borde varningsklockorna ha börjat ringa men trots det kan jag inte förmå mig till att slänga mitt toppar. Jag tänker som så att han kanske sitter på 10-10 eller JJ.

River är K

och nu väljer han att ställa allin för 4 dollar. Jag skulle ha slängt för länge sedan men synar och förlorar hela stacken då han visar upp 9-9.
Du ser hur svårt det är att slänga toppar. Här visste jag dock att det var en pocketnisse och när han betar in i mig smått på flopp måste man börja fundera. Skulle han verkligen beta 10-10 eller J-J eller 6-6 in i mig med damen på brädan? Pocketnissar brukar ofta checka floppen vid miss och sedan folda mot en bet. Den lilla satsningen kan också betyda att han är osäker och vill hålla potten nere. Han kunde också ha suttit med överpar som KK eller AA men eftersom han inte checkhöjde före flopp är sannolikheten mindre för dem. Återstår då bara att han träffat med trissen vilket blir uppenbart när han ändrar satsningsstorleken stort på turn. Nu ska varningsklockorna ringa för fullt. Det här är typiskt för pocketnissar som träffat. När han ser att jag synat flopp trampar han gasen i botten och hoppas att jag ska vara dum nog att syna (vilket jag ju var också). På river ställer han med en stor satsning för att få betalt.
Kunskapen här att spelaren är en pocketnisse ska få dig att trampa på bromsen när han plötsligt gasar på. När du sitter vid ett bord ta anteckningar på vilka pocketnissarna är (de spelar ofta 6, 8 eller 10 bord samtidigt och visar alltid upp ett pocketpar).

Kom ihåg dessa enkla regler:
1. Se upp när de vill spela om en stor pott och höjer stort eller checkhöjer/reraisar stort speciellt på en konstig bräda som 2-4-9 utan färgdrag.
2. När pocketnissen höjer stort preflop eller kontrahöjer allin pre har han troligtvis QQ, KK, AA (många limpar AK, AQ)
3. Se upp om pocketnissen checkar flopp och synar en stor satsning i pottstorlek, risken att han slowplayar en triss är överhängande alt har ett överpar. Varför skulle han annars syna? Helt tom med AK, AQ?
4. Bluffa bort dem ur alla potter som bara går. Checkar han satsa 3/4 eller pottbet gärna med A el K på brädan men se upp om du får syn.
5. Betala inte av dem.
6. Jag upprepar BETALA INTE av dem. Ok?

Av: Uzelezz

1 kommentar:

  1. Glömde säga att det här gäller på Ladbrokes babybord där jag spelar som 10 c och 20 c med 10 el 20 dollar maxstack. Men det är mycket möjligt att det stämmer på högre nivåer också.

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare