torsdag 25 juni 2009

Stor bet=stor hand, liten bet=svag hand


Morgonens pass börjar med att jag vaknar i soffan 03:10 (där jag slocknat föregående kväll) av att det är strålande solsken och klarblå himmel. Ja det brukar vara så här uppe i norrlands stolthet världsmetropolen Luleå ska ni veta. Jag släpar mig iväg till sängen med igenmurade ögon, virar täcket om mig och sussar in igen medan jag muttrar "...jävla fiskar vänta bara så ska jag håva upp er alla...zzz....zzz...snark...snark...".
Klockan 06:00 är det revelj och jag pallrar mig upp framför datorn där jag öppnar upp två 0.50 och två 1 dollarbord. Jag tänker vänta in bra kort och sedan köra dem hårt och försöka undvika marginella situationer som toppar i flervägspotter där det är lätt att fastna och förlora hela stacken.

Vid ett av borden sitter "gonza-zik", en fisk ifrån Frankrike som på något underligt sätt lyckas bygga sin startstack från 100 till 250 dollar. Han har nämligen satsningsmönstret stor bet betyder stor hand medan liten bet betyder svag hand som han är orolig för.
Otroligt nog låter de andra spelarna honom komma undan med sitt förutsägbara spel gång på gång. Bl.a kan han satsa 1 dollar på turn i en 13 dollarpott varvid motspelaren lägger sig. Eller satsa 3 dollar på river i en 30 dollarpott när det ligger tre färgkort på brädan och det är uppenbart att han blockeringsbetar med en svag hand, varvid motspelarna lägger sig! Med 10 mot 1 odds. I den här situationen ska du syna med en vettig hand då du bara behöver vinna omkring 10 procent av gångerna för att gå jämnt upp. Men dumskallarna lägger sig gång på gång.

Jag plockar upp 4-4 och synar efter att "gonza-zik" minihöjt till 2 dollar. Det blir en flervägspott och på floppen K-5-2 minibetar han 1 dollar i en 8 dollarspott. Alla foldar skräckslaget men jag misstänker att han har två höga kort så jag synar. På turn betar han 1 dollar igen och jag synar. Skulle kunna reraisa men jag är inte helt säker om han har kungen eller inte. River kommer 7 och han betar 2.50 dollar i en 12 dollarpott. Jag chanssynar eftersom jag har bortåt 7 mot 1 odds och det finns möjligheten att han bluffar med en svag hand. Han vänder upp QJ helt tom och potten skjuts över åt mitt håll.

"gonza-zik" fortsätter med sitt spel som betyder att han betar smått med svaga händer och betar stort med bra. När floppen kommer A-J-8 med två färgkort satsar han omedelbart 18 dollar i en 18 dollar pott varvid alla lägger sig. Han vänder upp AQ för toppar. Pottbeten på floppen var mycket riktigt toppar som han avslöjade genom sin satsning "stor satsning betyder att jag försöker skydda min fina hand".


Vid ett 0.50 bord plockar jag plötsligt upp 8-8 på floppen Q-8-4.
En spelare ställer för 10 dollar i en 5 dollarpott och jag blir orolig eftersom jag har honom rödflaggad som pocketnisse. Antingen har han QQ för triss eller ett överpar han är orolig för. Spelaren direkt efter synar för 10 dollar med 24 dollar kvar och frågan är om jag ska kontrahöja eller bara syna för att mjölka honom på resten. Eftersom det inte finns några stegdrag eller färgdrag tar jag synen och turn kommer 10. Han betar ut 10 dollar i sidopotten varvid jag ställer honom all in som han synar. Han sitter med AQ och potten på 70 dollar skjuts över åt mitt håll efter att pocketnissen visat upp slowplayade KK.


Tillbaka på bordet med "gonza-zik" där det nu börjat gå grus i maskineriet för honom. Från att ha haft 250 dollar har han nu tappat till 70 dollar. Han gör bl.a en limp och efter att fem till limpat höjer mörken till 20 dollar. Det kan vara en stöld men eftersom jag vet att det är en tight spelare är det troligare att han verkligen har en bra hand. Gonza synar naturligtvis och lägger sig på floppen efter att ha stoppat in tjugo dollar.

När du spelar mot en spelare som Gonza ska du tänka på en sak. Om du envisas med att checka bra händer fram till honom för att slowplaya kommer följande hända. Han betar 1 dollar du synar...han betar 1 dollar turn, du synar...han betar 2 dollar river...du synar och vinner fyra dollar av honom.
Om du istället betat själv 3 dollar på en flopp med 4 dollar. Gonza synar. Turn betar du 7 dollar i en 10 dollarpott. Gonza synar. River betar du 10 dollar i en pott på 24 dollar. Gonza synar och du vinner 20 dollar av honom. Låt inte en sådan spelare sköta betandet om du ändå kommer syna.

Det går en stund och jag sitter med 9-9 på floppen 10-8-3
Spelaren innan Gonza betar 1 dollar på floppen varvid Gonza synar. Jag misstänker han är svag men tänker inte höja upp potten här om jag skulle vara slagen.
På turn 4 betar han 1 dollar igen. Gonza synar. Jag synar igen för att hålla nere potten ifall han skulle ha tian.
River är K och han betar nu 2.50 i en pott på 15 dollar. Jag synar för att hålla potten nere och han visar upp en skräphand varvid jag vinner en hyfsat stor pott.
Jag hade kunnat kontrahöja men eftersom jag inte visste hur han spelade valde jag att kontrollera pottstorleken. Hade han drämt till med en tiodollarbet på river hade det varit tufft att syna.

Men det intressanta är att de här spelarna avslöjar sina händer genom sitt spel. När de höjer stort före floppen har de alltid bra händer. Pottbet på floppen är ofta toppar de försöker skydda. När de satsar smått har de svaga händer de är oroliga för eller bluff.
Sklansky har beskrivit spelarna i sin bok "No Limit holdem-teori och praktik" där han kallar dem för svag-tighta spelare. Läs boken så får du veta hur du ska spela mot dessa. För de går att läsa som en öppen bok. Om du studerar dem noggrant kan du ganska säkert sätta dem på en hand.


Jag avslutar sessionen efter en och en halv timme med sköna femtio dollar i vinst och hör och häpna, jag åkte inte på en enda käftsmäll under morgonens pass. De ni!
Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare