tisdag 23 juni 2009

Gillar du att bära blöja?


I så fall, vira fast den ordentligt för idag tänkte jag att du ska få följa med mig då vi slår oss ner vid ett babybord, 10-manna 0.50 NL med 50 dollar maxstack. Sitter babymössan som den ska? nappen i munnen? fint då kör vi.

Om du inte spelat på denna nivå tidigare kan tanken att förlora så mycket pengar i en enda hand te sig skrämmande. 50 dollar är ändå 400 bagis så om du vill kan du köpa in för mindre än full stack. Jag brukar maxa stacken vid dessa bord men efter de senaste dagarnas horribla utdragningar väljer jag att köpa in vid fyra bord på 40 dollar vardera. Kan te sig marginellt men tio dollar är tio dollar. Rent psykologiskt är det ju så att man kan låtsas ligga back för att anstränga sig själv att spela bättre.
Läste faktiskt om en snubbe som brukade göra så. Till sist var han så övertygad om att han verkligen låg flera tusen back att han var helt desperat och verkligen började spela dåligt. Minns inte exakt hur det gick men tror det var någon svensk pokertidning som skrev om det.

Tillbaka till bordet. Som du kanske ser i bilden sitter det ett gäng fiskar där. Flera av dem är rödflaggade och orsaken till det är att det är personer med tendens att bara spela pockets. Varje gång jag sätter mig vid ett bord börjar jag leta efter tighta pocketnissar. Dessa pokervärldens avskum slår sig ner vid borden och försöker floppa triss för att ta din stack. Du kommer vanligtvis inte få någon action från dessa om de inte sitter med något riktigt bra. Tro dock inte att de aldrig bluffar men många av dem skulle aldrig satsa stort på flopp+turn och river utan minst en triss.
För att hitta dessa och slippa stacka av ska du leta efter spelare som sällan går med i en pott. Fold, fold, fold, fold, fold, RAISE! fold, fold, fold, limp, fold, fold är deras standardspel och som sitter vid flera bord samtidigt.
"Albundy" vid bordet är en typisk pocketnisse, tror han är tysk, som sitter vid nio eller fler bord. Han spelar nästan bara pockets och typiskt är att pocketnissarna ofta checkar ner tomma hela vägen medan de plötsligt börjar satsa stort när deras triss väl sitter.
Har du AK och satsar på floppen A-7-2 och får syn av "Albundy" kan det vara så att han slowar en triss. När du sedan betar ut på turn och blir checkhöjd stort borde du allvarligt fundera på vad han har.

Tricket mot de här asen är att alltid vara på din vakt och vägra spela stora potter mot dem (om du inte sitter på en nöthand själv förstås). Du har en fördel eftersom du vet vad de sitter på och om du studerar dem noga medan spelet pågår kan du hitta mönster för hur de spelar när de träffat eller är tomma. Stjäl alla små potter du kan och håll dig ur vägen när de betar stort. Det är ingen bra ide att syna dessa med toppar Q4 när de betar stort på flopp+turn+river.

Många tightrövar spelar så förutsägbart att du med stor säkerhet kan sätta dem på en hand. Ett exempel kan vara när de limpat i tidig position och floppen kommer K-4-2 med två färgkort. Nu plötsligt pottbetar denne mot flera motspelare efter och du kan vara nästan säker på att han skyddar någonting. I det här fallet är det oftast så att han sitter med triss eller toppar som han spelar hårt. Det finns även spelare som betar färgdraget på detta viset medan andra minibetar för att få se en billig turn.

Apropå färgdrag. Om en spelare satsar minibet på färgdragflopp, minibet turn och sedan checkar river kan det vara så att han satsat på färgdraget och missat. Om han däremot betar stort när tredje färgkortet kommer är risken stor att han drog in den precis. Skulle spelaren däremot satsa halvpott när färgen bommar kan det vara en bluff med sprucket fdrag. Jag gjorde en sådan syn i morse och han satt mycket riktigt med sprucket fdrag...en briljant läsning av mig såklart hehee.

Det jag sett av spelet vid dessa bord är att spelare tenderar checka när de är svaga och beta stort med bra händer.
Stor bet=stor hand, liten bet/check=svag hand.
Naturligtvis generaliserar jag och alla spelare är olika så du får hålla ögonen öppna. Spelarna är generellt förtjusta i att översatsa med en riktigt bra hand. Pottbet på river är ett exempel. Det kan förstås vara en bluff eller svag hand men varje gång jag synat har jag varit slagen av en nöthand. Vad jag menar är att du borde tänka dig för noga innan du huvudstupa synar.
Som handen igår där jag flopper toppar och slowar mot en tightpassivspelare. Han checkar flopp i position, checkar turn i position för att på river i en fyradollarpott kasta sig på bet potknappen. Jag synar och är naturligtvis slagen av en runner-runner stege.


Idag vid borden spelar jag riktigt dåligt och förlorar över 100 dollar på två timmar. Jag blir dessutom hånad av ett gäng tyskar som skrattar åt mitt spel när jag höjer Q-3o på lilla och får syn av stora. Minibetar gutshotet på flopp, turn och när det sitter på river varvid de på tyska börjar skratta åt varandra i chatten och berättar hur dåligt spel jag gjorde "LOL, höja med Q3 i tidig position! vilket dåligt spel". De vet förstås inte att jag pinats på tyskalektioner sex år i skolan och kan följa deras konversation. "Scheisse ihre schweinhunden! Raus! Raus!"

Jag gör dock en del riktigt dåliga spel som detta:
En spelare höjer med 4.50 dollar i sen position och jag tar syn på mörken med AKf och 70 dollar i stacken liksom två andra spelare.

Floppen kommer A-10-4
Nu borde jag beta ut eftersom det är en flervägspott men istället väljer jag "check to the raisor" eftersom jag tänker att han kanske tänker satsa. Ett stort misstag. Han checkar som sist och ger ett gratiskort.

Turn kommer 7
Jag slänger ut en satsning på tio dollar i en pott på 20 dollar varvid spelaren bakom synar medan de andra foldar. På river kommer 7:a till och jag satsar 18 dollar i en 40 dollarpott. Nu väljer snubben att ställa mig allin, och trots att jag vet att spelarna vid de här borden översatsar med bra kort tänker jag att fisken kanske sitter med ett svagare ess och synar. Han vänder naturligtvis upp 7-7 för fyrtal och jag förlorar hela stacken på 70 dollar.
Som du ser...när spelarna vid de här borden satsar stort eller överbetar har de extremt ofta en väldigt bra hand.
Ett litet misstag på floppen där jag checkade-to-the-raisor gjorde att jag förlorade hela stacken. Hade jag betat stort på floppen hade snubben troligtvis lagt sig.
En stund senare ser jag fisken vinna en pott vid ett annat bord varvid han vänder upp ett pocket även där, och jag fattar direkt att pocketnissen undgått min radar. Han rödflaggas direkt medan jag skriver anteckningen "skyldig mig 70 dollar". Jag brukar göra det när någon tomte vinner hela min stack i någon horribel utdragning, så jag vet vem jag ska göra upp räkningen med nästa gång vid bordet.

Jag gör upprepade misstag vid borden där jag pga ett för passivt spel låter folk dra ut mig i stora potter. Efter två timmar har jag gått från 40 dollar plus till 120 dollar back och börjar bli rätt förbannad på alla tomtar som drar in sina horribla drag i ett. Stora potter byter ägare fram och tillbaka. I en pott på 104 dollar vänder kombattanterna upp AK vs K7 för toppar. Där höll minsann AK utan problem.

Efter en stund bestämmer jag mig att anamma en ny taktik som går ut att på floppen spela höj-eller lägg-dig. Synknappen är totalförbjuden att använda. Plötsligt börjar jag till min förvåning vinna pott efter pott. Jag betar ut på floppen och alla lägger sig. När någon höjer innan kontrahöjer jag stort (eller foldar) och lyckas skrämma iväg de andra spelarna.
Det är dock tillåtet att limpa innan floppen. Men på floppen kontrahöjer jag eller lägger mig, jag synar aldrig, oavsett hand (om det nu inte är nötfärg el fyrtal). Vet att jag testat detta en gång tidigare då det också fungerade bra.

Med JJ på mörken höjer snubben på plats åtta till 1.75 dollar vilket jag lagt märke till att många spelare gör. De foldar knappen och nian men höjer åttan varje gång. Jag tar syn och floppen kommer: 10-8-5
Jag tänker fan inte göra om misstaget med att checka-till-höjaren i en flervägspott utan betar direkt ut 6 dollar i en 8 dollarpott. Två spelare slänger men höjaren synar. Vadan detta? Misstänker att han har två höga kort som AK el AQ el KQ och många spelare envisas med att syna om man betar rakt in i dem. De tror alltid att man bluffar och jag brukar beta smått med triss rakt in i en tight höjare för att det ska se ut som jag vill ha ett billigt kort. Många kontrahöjer då stort.

Turn:2

Jag betar igen 12 dollar i en 20 pott. Snubben envisas med att syna och nu börjar jag bli konfunderad. Vad tusan synar han med? Helt tom? Kan fanskapet trots allt sitta med ett högt pocket? el 10-10?
Potten börjar bli stor och jag orolig. På ett obetydligt riverkort blixtcheckar jag för att locka honom att bluffa om han skulle ha två höga kort. Betar jag lägger han troligtvis AK.
Nu satsar han snabbt 28 dollar i en 44 dollarpott och ställer mig allin. Jag tar en jobbig syn och hoppas jag läst honom rätt varvid han vänder upp K10o och jag dubblar upp. Det förklarar hans passiva syner på flopp och turn. Många spelare har dessutom satt i system att alltid höja samma summa med två höga kort, 1.75 dollar är ofta tecken på detta. Har de pocket eller svaga kort limpar de och med starka par som AA el KK höjer de större som 2.20 dollar eller 3.50 dollar. Det ska naturligtvis till en skicklig spelare som jag för att läsa dessa situationer rätt. Annars kan man kvickt tappa hela stacken mot ett högre par.

Det finns en tell som inte är helt säker men förvånansvärt ofta stämmer den. När en spelare höjer t.ex 2.20 eller 3.50 och på floppen snabbt slänger ut en pottsatsning, gärna om det ligger färgdrag, sitter han rätt ofta med ett högt pocket. Det kan ju förstås vara en bluff med AK men väldigt ofta har spelaren ifråga faktiskt ett högt pocket. Det jobbiga är ju att syna en höjning med överpar till brädan t ex 8-8 på 7-5-2. Har man honom slagen eller inte? En ide kan vara att beta ut resolut mot spelare som synar eller lägger sig med två överkort och kontrahöjer med höga par som AA och KK.

Lägg märke till att en pottbet på floppen från en limpare inte är samma sak som pottbet från en höjare. När limpande spelare vid de här borden pottbetar floppen har de ofta en sårbar hand som toppar eller bluff om de sitter sist. Men ta det försiktigt...tills du är säker på att spelaren ifråga verkligen spelar på det förutsägbara viset. Ett undantag är pocketnissarna som du verkligen måste se upp med. Om de pottbetar floppen, pottbetar turnen och pottbetar rivern trots flera synare är risken stor att de sitter med trissen och vill ha betalt. Betala inte av dem!

Idag såg jag detta spel...en tight pocketnisse har höjt preflop och fått syn. På brädan K-5-8-5-2 och efter att färgen trillat in på rivern satsar han rätt ut 20 dollar i en 22 dollarpott. Jag gissar genast att han troligtvis sitter med KK eftersom han annars skulle checka i position och hoppas handen står sig. Hans stora satsning beror på att han hoppas den andre ska sitta med färgen och vara dum nog att betala av. Spelaren lägger sig klokt nog och pocketfisken vänder upp KK. Lättläst om något.


Efter att jag gjort min lilla anpassning på floppen börjar potterna trilla in åt mitt håll. Efter en timmes spel har jag vunnit över 200 dollar och tagit igen hela förlusten med ränta och allt. När jag loggar ut ligger jag hundra dollar plus vilket räcker till ett gäng nya blöjor. Babyborden kan vara lönsamma om du vet hur du ska anpassa ditt spel.

Om du vill ha ett enda råd: se upp när spelarna börja satsa stort eller överbeta...många av dem gör bara det när de har en riktigt bra hand (även om det finns galningar som trycker in 86 dollar preflop med J6 o vilket jag såg igår). Ta gärna anteckningar på vem som gör vad.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare