fredag 26 juni 2009

Känn din motståndare

Igår öppnade jag upp ett par 0.50 babybord och bestämde mig att vänta in bra händer. Det gick en timme och ingenting särskilt hände förutom att jag fick byta blöja ett par gånger.
Vid ett av borden sitter en fransk kvinna i femtioårsåldern höger om mig som höjt mina mörkar varenda gång senaste timmen. Jag börjar bli rätt irriterad och bestämmer mig att slå tillbaka, för ingen ska tro de kan köra över mig vid bordet.
När jag tittar ner på Q3o på mörken och hon höjer igen för femtielfte gången kontrahöjer jag med tio dollar. Till min förvåning synar kärringen och floppen kommer A-4-8 med tre färger. Jag slänger ut en satsning på åtta dollar varvid fransyskan synar. Check på turn och check tillbaka. På river bestämmer jag mig att få ut henne ur potten och utnyttja min tighta image, så jag ställer all in med 25 dollar varvid kärringen synar och vänder upp A2 för toppar.
Rejält irriterad över den horribla synen kontrahöjer jag åter igen med 8-3 o och 8 dollar när hon höjer som vanligt i nästa hand. Hon synar åter igen och jag satsar hela vägen varvid kärringen synar ner tom med J10 som hon träffat på rivern.

Jag har på bara två händer lyckats bluffa bort sextio dollar till en uppenbar åsna. Hade jag vetat att hon var synstation hade jag aldrig satsat överhuvudtaget. Fransyskan fortsätter i samma stil och vinner en 20 dollarpott efter att ha träffat en sjua på turn.

Det går en stund och jag inser att jag måste ändra taktik mot denna spelare för bluffa går uppenbart inte. Nästa runda tittar jag ner på AA på knappen och damen fortsätter i samma stil med att höja i sen position. Nu ska kärringen sättas på plats! Jag kontrahöjer till 6 dollar varvid snubben direkt efter kontrahöjer allin med 18 dollar och skrämmer iväg fransyskan. Blir smått irriterad eftersom fransyskan hade 100 dollar i stacken men jag synar och han visar upp AJo vilken han misslyckas att dra ut med.

Nästa hand höjer damen igen och jag tittar ner på A10 o. Den här gången bestämmer jag mig att bara syna och se floppen som kommer A-6-8.
Jag tänker checksyna mitt monster hela vägen och mycket riktigt höjer hon 2 dollar på floppen, 5 dollar på turnen och efter att jag checkat igen, 9 dollar på rivern. Jag synar och hon vänder upp K-2 o. Jag får äntligen sätta kärringen på plats.
Nu har jag taktiken klar. Tänker bara syna och se floppen och varje gång jag har en bra hand ska jag beta hårt själv eller checksyna ner henne och låta bli att bluffa bort henne.
Tyvärr bestämmer sig fransyskan att lämna bordet precis när jag fått kläm på henne, men om du vet din motspelares tendenser kan du fatta bättre beslut.
Känn din motståndare-äg din motståndare som man säger.


Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare