torsdag 18 juni 2009

Läs motståndarens hand

Idag såg jag ett exempel när en spelare begår ett stort misstag och avslöjar sin hand i förtid. Spelet är 0.50 NL 10-man och spelaren först ut höjer till 4.50. Jag har honom rödmarkerad så jag vet att det är en pocketnisse. Frågan är varför han väljer att höja ovanligt mycket? Den normala storleken brukar vara 1.75 dollar. Kan det vara så att han sitter med en sårbar hand som JJ och helst vill ta hem potten direkt. Många spelare höjer lite extra med denna typ av händer.
Alla lägger sig fram till en snubbe i sen position, ytterligare en tight pocketnisse som jag har rödmarkerad. Han väljer nu att tokhöja till 18.48 dollar och eftersom jag spelat mot tightfisken tidigare vet jag att han aldrig gör den här höjningen med mindre än ett högt pocket KK el AA.

Förste gubben tar sig en funderare innan han synar och vi får se floppen:

5-8-A med två färgkort

Check från fisken och kontrahöjaren slänger in en satsning på 10 dollar i en pott på 38 dollar. Jag vet att om han satt med AA el AK skulle han med 100% säkerhet satsa uppemot pottbet för att skydda sin hand. De tighta pocketnissarna brukar vara kvicka att potta när de vill skydda sin hand så varför den skrattretande lilla satsningen? Kan det vara så att han sitter med KK och inte gillar det där esset? En testsatsning för att se var han står?


Nu väljer förstehöjaren att ställa allin med sina 38 dollar efter att ha sett den svaga satsningen varvid tightfisken kvickt synar. Jag kan inte låta bli att mysa när de vänder upp JJ mot KK och det visar sig att min briljanta läsning var helt klockren.

Vad gjorde JJ-höjaren för misstag?
Han ändrade sin satsningsstorlek med knektarna i förhållande till sina andra höjningar. Han brukar aldrig höja 4.50 i normala fall utan kring 1.75 med höga kort och liknande. När han tittar ner på knektarna blir han naturligtvis skraj och bestämmer sig att beta extra mycket för att de andra ska lägga sig. Hade han höjt en mer normal summa hade det blivit extremt svårt att syna med kungarna med tanke på esset. Att han dessutom inte har koll på medspelarna och synar den tighta pocketfiskens översatsning är rent ut sagt horribelt. Det finns en del som kontrahöjer allin överbet med AK men inte den här snubben. Han gör bara det här spelet med ett högt pocket. Men vill folk envisas med att avslöja sina händer i förväg så varsågod...

Ett annat spel jag fick se idag. Floppen kommer:10-10-8 varvid en rödmarkerad tightfisk omedelbart tokställer över 100 dollar allin i en pott på fem dollar. Alla lägger sig utom en snubbe som horribelt nog synar. Han visar 10-Q och tightfisken 10-K. När en tightröv översatsar horribelt brukar de ofta ha någonting väldigt bra...varför han vill skrämma bort alla är dock en gåta.

En annan hand ser ut så här. Jag har limpat med 6-2 från mörken och floppen kommer Q-Q-2.
Jag minibetar 50c i en 3 dollarpott varvid alla lägger sig utom en fisk som kontrahöjer med 6.50 dollar. Skulle han verkligen överbeta så mycket OM han verkligen hade damen och riskera att skrämma bort mig? Hah glöm det! Eftersom jag gör briljanta läsningar och är i högform synar jag naturligtvis med min fina tvåa. Anledningen till att jag inte kontrahöjer honom redan på floppen är att det då ser ut som jag kanske slowar en dam och att min minibet verkligen var ett försök att inte skrämma iväg någon. På turn checkar jag och han checkar. River slänger jag ut en liten locksatsning precis så stor att den ska se ut som jag vill ha syn, men ändå aningens för dyr att syna utan något på hand. Han slänger och jag visar naturligtvis upp min skräphand så han ska förstå att jag läser honom som en öppen bok.

En sur hand utspelar sig när jag limpar in med 9-9 och floppen kommer 8-8-Q. Vi är tre spelare och nu väljer förstegubben, en tight fisk att pottbeta. Jag vet att han antingen har damen eller åttan. Jag väljer att folda men den andre spelaren som är en tomte synar. Turn kommer horribelt nog med en 9 och nu pottar tightfisken igen varvid den andre går allin för sina 12 dollar. Naturligtvis sitter tightröven med en åtta på handen och vinner potten men hade fanskapet slowplayat, som 98% utav spelarna gör, hade jag tagit hela hans stack på 70 dollar. Surt är bara ordet.

Lyckas också med bedriften att kontrahöja till 6 dollar med AA varvid en tightsnubbe ställer för 29 dollar i en trebet. Jag synar och får glädja mig en kort stund när jag ser hans KK innan brädan levererar fyrtal åt honom. De var då själve faan. Jag hämtar ut en ny bildskärm ur förrådet efter att min knytnäve passerat igenom den första både en och två gånger, och jag hoppat på den i ilska tills den blivit så skev att jag kan vika den runt magen med perfekt passform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare