lördag 6 juni 2009

Dina lösenord syns...man tackar!

Visste du att andra personer kan få fram både lösenord och login till webbsidor och spelsiter du besökt? De lagras nämligen i webbläsaren så om någon snor din bärbara dator kan de få fram all information. Inte så kul. Såg nyss att Firefox visar både loginnamn och lösenord till Ladbrokes.

Hur åtgärdar man detta då? Jo i min engelska Firefox går man till Edit-Preferences och väljer fliken Security. Här kan du i mitten se inställningar för Passwords med en knapp som heter Show passwords. Tar du den dyker alla inloggningslösen upp till siter du loggat in på, och väljer du åter igen knappen Show passwords längst nere dyker lösenorden upp i klartext. Bra om du glömt dem men katastrof om någon snor din bärbara när du är i Las Vegas för att spela. Som jag tidigare sa får jag fram både inloggningsnamn och lösenord för Ladbrokes där jag spelat.
Men det finns en enkel lösning. Under Securityfliken-Passwords kan du kryssa i rutan Use a master password där du väljer ett huvudlösenord som kommer avkrävas varje gång du vill se lösenorden till alla siter. Kom bara ihåg vad du väljer för något.
I Opera är det liknande medan i Explorer 7 har jag inte hittat några lagrade lösenord...men jag kanske missat den.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare