tisdag 16 juni 2009

Avslöja inte din hand i förtid

Du sitter på floppen med en hyfsad hand när någon spelare pottar. Vad gör du? Det här scenariot uppstår gång på gång vid borden jag spelar och tacksamt nog har spelaren redan avslöjat sin hand.
Idag uppstod följande spel. Jag sitter med omkring 60-70 dollar på ett 1 dollar 10-man NL-bord när jag tittar ner på AA och myser. Spelaren direkt innan mig går allin för 2.25 dollar efter att ha förlorat hela stacken, och jag funderar om jag ska kontrahöja stort. Dock sitter jag i tidig position med spelare efter mig som är benägna att bluffhöja vid knappen, så jag limpar för att gillra en fälla. Jag hoppas någon tomte ska höja stort för att stjäla så jag kan fånga limparna med en stor kontrahöjning. Tyvärr som så ofta är fallet höjer ingen och det blir en flervägspott med fem spelare. Nu gäller det att inte bli av med hela stacken när fällan gick snett.

Floppen kommer 2-5-8
Inte helt tokigt. Jag checkar för att se vad de andra tar sig till och en spelare pottar 14 dollar i en 14 dollar pott och nu är frågan: vad sitter han med? vad har de andra spelarna? Jag bestämmer mig att endast syna eftersom spelarna bakom kommer folda den stora satsningen om de är tomma och troligtvis syna eller kontrahöja med bra kort som triss. Till min glädje lägger sig alla andra och vi är headsup. Jag slickar mig om munnen eftersom jag starkt misstänker att han har toppar.


Turn kommer 10

Nu ställer spelaren mig allin för över 44 dollar och jag bestämmer mig för att gå på min läsning och synar. Han vänder upp 8-9 o och rivern blankar otroligt nog varvid jag dubblar upp. Vad gjorde spelaren för misstag?

Han talade om sin hand på floppen. En spelare som pottar berättar att han har en bra men inte utmärkt hand+jag vill gärna att alla lägger sig. Jag säger inte att det alltid är så men väldigt ofta sitter spelaren på en svag hand och vill att alla andra ska folda, eftersom han är rädd att det kommer överkort på turn. Ibland kan spelaren ha tvåpar och om spelaren sitter sist efter checkare är det ofta en bluff. Varför skulle han vilja att alla lade sig om han har triss? Dock om det ligger två färgkort på floppen kan pottaren verkligen ha en bra hand som han försöker skydda. Detta gäller i synnerhet tighta pocketnissar som du måste se upp med, det kan vara toppar men ockå triss eller överpar som AA, KK, QQ som han slowat.

Ligger floppen K-K-6 med två färgkort kan pottaren faktiskt ha kungen. Många spelare slowar trips men med färgdraget betar de för att skydda sin hand.
Naturligtvis är alla spelare olika så det här stämmer inte alltid men håll ögonen öppna och ta anteckningar på spelarna.

Här en annan hand där spelaren berättar vad han har.
Jag sitter med 2-2 på mörken när en spelare före knappen höjer till 1.75 (50 c bord). Det är antingen en stöld eller två höga kort misstänker jag.

Floppen: 9-10-J

En riktigt olustig flopp så jag checkar varvid höjaren betar smått 1.50 i en 5 dollar pott. Vissa spelare är kvicka att satsa stort med bra händer och smått med svaga och Sklansky kallar dessa i sin bok för svag-tighta spelare. Satsningen är vek och jag misstänker att han är rädd för något. Jag synar omedelbart och turn levererar det otrevliga kortet Q. Nu ligger det en uppenbar stege på bordet så jag checkar. Har han K kommer han troligtvis beta stort för att få betalt. Han satsar 2 dollar i en 8 dollarpott vilket jag misstänker betyder att han missat och är rejält skraj nu att jag sitter med stegen. 2 dollar är alldeles för vekt.

Jag synar och när river kommer ett lågt kort höjer jag med 8 dollar i en 12 dollarpott. Jag tror inte han har stegen så som spelet gått hittills och han slänger kvickt, varvid jag tar hem en fin pott. Naturligtvis visar jag upp mina tvåor och hoppas få se vad han hade. Tyvärr visar han inte men troligtvis var det en bluff med skräp eller kanske A-7 eftersom många höjer omedelbart de ser ett ess i sen position.


I övrigt jagar jag nästa gräns i mitt försök att omvandla 10 dollar till en miljon. Börjar närma mig 1000 dollar efter att ha hamnat i en horribel svacka där jag tappade 700 till 200 när jag var totalt kortkall i fyra dagar. Inte en stege, inte en enda färg, inga tvåpar och nästan inga trissar måste vara ett svårslaget rekord. När jag väl fick triss en gång per dag hade alla redan lagt sig. (däremot vann alla andra sagolika potter med mellanpar)

Någon vecka till så borde gränsen passeras om jag slipper en ny svacka. Vi får se.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare