lördag 13 juni 2009

Bokrecension-No Limit Hold'em

Recension av No Limit Hold'em-teori och praktik
David Sklansky och Ed Miller

Jag köpte boken som är på 300 sidor svenska eftersom jag läst att den var väldigt bra och jag mestadels spelat Limit holdem. David Sklansky räknas som en av de främsta på hasardspel i världen och har skrivit 12 böcker (när denna bok kom ut) om ämnet. Hans vapendragare Ed Miller började med att spela fixed limit och har skrivit boken Holdem med små insatser samt Getting started in holdem.

Redan när jag kollade innehållsförteckningen drog jag efter andan ”Wow vad mycket att lära sig!” då det stod massvis med saker jag aldrig hört talas om. 300 sidor späckat med fakta tar sin tid att gå igenom och man kan läsa boken flera gånger om och ändå ha massvis kvar att lära sig. Vad tar då boken upp? För enkelhetens skull listar jag kapitlen i ordning med en kort beskrivning av deras innehåll. Det blir en VÄLDIGT lång recension men jag skriver en kortare nästa gång.

Framgångens färdigheter

Här berättar David vad det är som skiljer bra spelare från dåliga och att många erfarna spelare faktiskt inte vet vad det är som gör en spelare bättre än en annan. Han går kort igenom de viktigaste färdigheterna och vad de innebär:

"Att manipulera pottens storlek"
"Att anpassa sig efter stackstorlekarna"
"Att vinna misstagsstriden"
"Att läsa händer"
"Att manipulera motståndarna till att spela dåligt"
Citat:sid 12, Sklansky, Miller

Det mesta i det här kapitlet hade jag aldrig läst tidigare så det var klart intressanta ideer som presenterades. Att klara av att tillämpa dem är knepigare.

Pokerns grundläggande teorem

Här får vi lära oss ett koncept som bl a går ut på att motståndaren förlorar varje gång du spelar på samma sätt som om vi sett hans kort och vice versa etc. Konceptet är rätt krångligt att beskriva och förstå men flertalet gånger ser man vid pokerborden hur spelare i princip beter sig så att de lika gärna kan spela med korten uppvända, vilket stämmer bra in på teoremet. Det kanske sitter den här tighta snubben som alltid foldar men när han väl får AA höjer en stor specifik summa varvid alla genast fattar vad han har.

Väntevärdet-nötterna på river

Du råkar plötsligt dra in nöthanden på river så vad gör du? Det beskrivs hur man maximerar sitt väntevärde genom att satsa rätt summa. T ex brukar vissa spelare satsa en liten summa för att vara säker på att bli synad. David beskriver här hur man kan satsa en större summa som mer sällan blir synad men som trots det ger bättre vinst i det långa loppet. En del krångliga ekvationer beskriver hans tänk. Det finns dock en situation jag brukar råka ut för och det är när jag sitter med en nöthand och motståndaren troligtvis lägger sig om jag satsar stort (efter att ha checkat både turn och river). I den situationen föredrar jag att satsa en lockande underbet som motståndaren kan syna...det kan t o m se så svagt ut att denne lockas att kontrahöja som bluff. Annars håller jag väl med om vad som står i kapitlet.

Pottstorleksfilosofin

Här beskrivs hur många spelare gör misstag genom att slöspela sina bra händer varvid de vinner lite medan de inte tvekar att satsa stort med sina svagare händer och riskerar förlora mycket. Stora potter och stora satsningar är för stora händer som han uttrycker det. Det beskrivs vad man ska tänka på när man vill bygga stora potter eller hålla dem små.

Implicita odds

Detta kapitel tar upp konceptet kring implicita odds, vad det är och hur man undviker att ge andra spelare dessa odds. Ganska mycket komplicerade matematiska beräkningar där han bl a beskriver hur mycket man ska satsa för att någon med litet pocketpar inte ska kunna syna AA och gå med vinst i det långa loppet.

Rättfärdiga inte optimistiska syner

En del spelare synar felaktigt med t ex hålstege utan att ha odds därför att de tänker att de kommer ta hela din stack om de lyckas. Om du dock lägger dig innan det inträffar undviker du att rättfärdiga dennes optimistiska syn varvid denne förlorar på synen. Dock kan det ju vara svårt att veta när man sitter med AA om spelaren dragit in sin hålpipa tycker iaf jag. Författaren menar att man ska satsa tillräckligt för att draghänder ska gå med förlust men inte så mycket att de inte synar alls. Det här ser jag varje dag vid pokerborden. Två färgkort dyker upp och genast bestämmer sig någon sheriff att satsa pottbet eller en horribel överbet på floppen varvid alla genast lägger sig. Varför satsa bort draghanden? Genom detta spel hjälps ju spelaren med draget att göra en korrekt fold.

Att avgöra betets storlek

Hur mycket ska man satsa med sin hand? Ett tips som ges är att man ska satsa så mycket att han inte kan gå med vinst om han synar. Det ges exempel på när motståndaren kan ha en av flera olika draghänder, när man inte ska satsa för mycket så man skrämmer bort de andra, en mängd olika krångliga väntevärdesekvationer presenteras, när man inte ska hjälpa motståndaren ta sig ur snaran (du har triss mot färgdrag men om brädan parar sig när han drar in färgen får du kåk och kan roffa åt dig hela hans stack), när din motståndare tror han kan ha den bästa handen samt hur mycket du ska satsa när du kanske inte har den bästa handen.

Framtida slagkraft

All-in är den kraftigaste åtgärd du kan ta i nolimit enligt vissa. Ed berättar dock att hotet om framtida slagkraft faktiskt kan vara effektivare. Låt säga du har gått all in på turn med 500 jämfört med att du satsar 500 och fortfarande har 5000 kvar att backa upp det med.

Att avgöra bluffens storlek

Lite tips om hur mycket man ska satsa på en bluff och att man ska satsa tillräckligt för att få jobbet gjort men inte mer än så. Som exempel nämns WSOP där de bägge finalisterna spelar headsup och på brädan AKQT går en spelare allin för 190000 i en pott på 20000 varvid han stolt visar upp sin bluff. Hade motståndaren haft J hade det varit ett horribelt misstag. De beskriver principer för bluffar på turn och river med en del krångliga ekvationer att följa.

Satsa för information

Istället för att bara syna kan en ide vara att satsa för att få information. Ett exempel är när en rak-på-sak-spelare endast kommer höja din satsning med en kanonhand men syna med en sämre. Det här brukar jag se vid en del bord. En spelare höjer med AK och missar floppen varvid han synar min floppsatsning men däremot kontrahöjer med höga par som AA KK. Eller när jag satsar på färgdraget på floppen och genast kommer en stor översatsning från en spelare som uppenbart skyddar någonting.

Satsa för värde på river

En del exempel ges på när man plötsligt fått nötterna på river och författaren ger tips på hur man ska spela om motståndaren visat styrka hela vägen.

Absolut och relativ position

Positionsspelet är viktigt i no limit och man går igenom problem som kan uppstå i olika positioner och dess fördelar. En del problem som att dålig position kan tvinga dig avslöja din hands styrka i förväg. Jag ser det här då och då speciellt när en tight nötspelare plötsligt pottbetar i tidig position på en färgdragflopp, varvid han omedelbart talar om för alla ”jag försöker skydda min bra hand”.

Att höja före floppen

Varför höjer man före floppen? Författarna pekar på flera orsaker som:

"För värde"
"För isolation"
"För att stjäla mörkarna"
"Som en semibluff"
"För att vilseleda"
"För att manipulera pottens storlek"
Citat: sid 104, Sklansky, Miller

Man presenterar olika tankegångar varav en var väldigt intressant. Den uppstår när man sitter på knappen och alla foldat fram till en. Massvis med spelare höjer alltid i denna situation för att stjäla mörkarna men om du liksom mörkarna har 100 dollar i stacken, varför stjäla 1.50 när du kan lyckas ta deras hela stack om du träffar bra? Jag höjer aldrig bort mörkarna med en hand som 8-8 el 10-10 (i cashgame alltså). Istället föredrar jag att limpa och hoppas träffa triss med chansen att vinna stort. Skulle jag höja bort mörkarna här försvinner allt värde enligt min åsikt. David och Ed är av samma åsikt och pekar på att det kan vara en bra strategi att limpa in på knappen som först in i potten, eftersom man kan tjäna mer på att låta sina svaga motståndare se floppen.

Storleken på dina höjningar före floppen

Olika händer i olika situationer kräver olika storlekar på sina höjningar menar författarna. Man går igenom storleken på en höjning med djup stack, höj mer för värde mot rättframma spelare, höj mer mot spelare som lägger sig för ofta före floppen, storleken på en höjning med grund stack, om du vill få mothugg, om du inte vill få mothugg samt att man inte ska höja så mycket att man blir osäker på hur man hanterar en återhöjning. En del tips om att höja mindre i tidiga positioner och höja mer i senare positioner. Detta märker jag på mina bord där en del spelare endast höjer i sen position. En del spelare har satt i system att alltid höja plats åtta av någon anledning.

Förfloppsstrategi

Här presenteras förslag på hur man ska spela olika händer i olika positioner. Händernas värden förklaras och deras förmåga att extrahera pengar från motståndaren efter floppen, levebrödshänder, ofta spelbara händer, ibland spelbara händer, sällan spelbara händer, strategi, etc

Justera sig efter stackstorlekarna

Författarna går igenom hur man kan spela exakt samma hand 8-8 från exakt samma position på tre helt olika sätt beroende av din och motståndarnas olika stackstorlekar. En situation kan kräva att du foldar medan nästa situation kräver att du synar med samma kort.

Blockeringsbet

Du har säkert sett det vid bordet. Det ligger två färgkort ute och nu satsar förste gubben minibet. På turn satsar han minibet igen och på river kommer tredje färgkortet varvid snubben plötsligt höjer horribelt stort. Du har nämligen sett ett blockeringsbet. Spelaren satsar smått för att hindra er andra att höja bort honom från handen. Man går igenom hur blockeringsbet fungerar, dess fördelar och nackdelar med en del ekvationer för att beräkna värdet. Det visas också på nackdelar med blockeringsbet och försvar mot blockeringsbetet.

Synbluffen

En spelare fortsättningssatsar med sina AK tom på floppen varvid du synar lika tom du med. På turn checkar han och du lägger in en hyfsad satsning varvid han lägger sig. Du har precis gjort en synbluff. Man berättar vilka situationer det är störst chans att lyckas med synbluffen och mot vilken motståndare, när den är riskabel och när den är avskräckande riskfylld och hur man försvarar sig mot synbluffen.

Checkhöja

Visst älskar vi alla att lura in en motståndare i fällan och sätta in en saftig checkhöjning? En del riktlinjer presenteras och när man bör undvika den. Två nackdelar kan vara att man låter motståndaren bestämma betstorleken samt att man avslöjar handens styrka. Du vet handen där du betar toppar på river och plötsligt blir minicheckhöjd. Du synar och visst vänder snubben upp en stege.

Spela starka drag på floppen

Du sitter med färgdrag+hålstege på floppen och motståndaren satsar pott. Borde du gå allin eller syna eller folda? Författarna presenterar olika väntevärdesekvationer som beräknar vinstmöjligheterna i olika situationer och rätt krånglig läsning för oss som inte är matematiker till naturen.

Att tänka på flera nivåer

Vad tror han att jag tror att han tror att jag tror han sitter med? Författarna presenterar här sina tankar kring flernivåtänkande. När är det bäst med grunt tänkande? När måste man tänka djupare på den tredje, fjärde eller femte nivån?

Misstagsväxling

Ett intressant kapitel om hur man utbyter misstag med motståndarna. Du behöver inte spela perfekt poker så länge du ser till att utväxla små misstag mot spelare som kommer skicka tillbaka stora.

Att anpassa sig till lösa partier

Här går man igenom hur man spelar mot spelare som är lösa-passiva och lösa-agressiva. de berättar också hur man känner igen spelare som kan verka vara lösa och aggressiva men i själva verket vet exakt vad de gör. Olika anpassningar man kan göra går författarna igenom som att spela lösare, satsa för värde med högstaparet och bluffa inte lika ofta.

Att anpassa sig till svag-tighta partier

Här beskrivs spelare som foldar för ofta, särskilt mot stora bet och hur man kan dra nytta av deras skräck att förlora pengar. De kanske undersatsar när de är oroliga för sin hand och översatsar när de har nötterna och är rädda att bli utdragna. De anpassningar man kan göra för att dra nytta av dessa spelare tas upp.

Fördelen med grund stack

När och varför bör man spela med grund stack? Ett exempel kan vara när du är ny på en högre nivå vilket kan hjälpa dig hantera den första skräcken. Fördelar med grund stack resp fördelar med djup stack tas upp och förslag på strategi ges. Jag vet en spelare vid mina bord som alltid köper in för miniinköp på 20 dollar (1 d mörk) och sedan foldar allting tills han plockar upp 7-7 -AA el AK, AQ varvid han alltid höjer. Om någon höjt innan går han allin med AA, KK, QQ, AK, AQ. Rätt uppenbart vad han sysslar med. Så jag väntar tills jag har AA el KK innan jag synar honom.

Syna höjningar allin före floppen

En intressant avdelning för när och med vilka händer man bör syna allin före floppen. En lista med 2:1, 3:2 och 6:5 odds ges tillsammans med olika kategorier spelare som väldigt tight, lös, vilka två kort som helst spelare.

Sklansky-Chubukovs rankingar

Du sitter i lilla mörken med Ako på ett 1-2 dollar bord och alla har lagt sig fram till dig. Av misstag vänder du upp korten så motståndaren kan se dem. För vilket värde av din stack borde du gå allin resp lägga dig? Motståndaren kommer lägga sig med sämre och syna med bättre hand. Det bästa är att du kan använda denna lista oavsett hand. Q3f kräver t ex 17,73 dollar i stacken som mest för att du ska gå med vinst. Eftersom motståndaren inte ser din hand blir den lönsammare än så eftersom han troligtvis lägger Q-4 till Q-10 om du ställer.

Har inte helt fattat Sklansky-Chubukovs ranking men det finns tillhörande listor i slutet av boken som tar upp alla händer. 3-2o ger som exempel ett värde av ynka 1,82 dollar.

Vinstchanser för händer allin före floppen

En del exempel på sannolikheter som AA mot KK 81,25% mot 18.75% (det är en klen tröst för mig som fick in 70 dollar med AA mot QQ och tvåoutaren levererades på turn)

8-8 mot 8-5

AK mot J9 (36% för knekten för er som gnäller över att AK inte står sig)

Att manipulera sina motståndare

Lite tips om att bli placerad i ett fack av motståndare är bra så länge man inte passar in i det. Lura motståndarnas handläsningsprocesser, hur lösaggressiv spelstil lurar tighta spelare. Eller gör ett litet misstag som att syna hålstege med bara 8-1 i odds mot den tighta spelaren...för att sedan när den väl sitter ta hela hans stack mot dennes triss. Den tighta spelaren kanske börjar kalla dig för fisk och kortjagare eftersom det i dennes ögon var en dålig syn fastän det i själva verket bara var ett litet misstag att syna. Nästa gång när du synar med en riktigt bra hand kommer han tro du jagar igen och betala av en gång till.

Signaler

Att avge falska signaler som att vända på svag-betyder-stark till sin fördel. Ofta ser jag det här när någon spelare översatsar horribelt på rivern och denne har en monsterhand. Spelaren tror att det ska se ut som en galen bluff men i själva verket är det rätt genomskinligt eftersom samme spelare suttit tyst som en mus senaste femtio händerna och aldrig höjt.

Koncept och vapen

Denna del är riktigt intressant där författarna presenterar 60 koncept att använda i sitt spel. Några exempel är
"Koncept nr 2:
gå inte i strid med tighta spelare som sätter ut fällor. Var medveten om vilka du borde spela stora potter mot."
"Koncept nr 7: förmedla inte att du har ett par om du inte har råd att syna ett stort bet."
"Koncept nr 11: Ett stort bet är den mest relevanta och tillförlitliga informationen som finns."
"Koncept nr 19: Syna inte i försvarade potter utan en väldigt bra hand."
Citat: sid 258+, Sklansky, Miller

Det är några exempel på koncepten och till varje följer en utförlig beskrivning kring tankesättet. Jag tycker den här delen är en av de bästa i hela boken och det finns 60 st att lära sig.

Boken är som sagt 300 sidor och fullspäckad med koncept och tankegångar att använda sig av. Jag har läst igenom boken ett flertal gånger men trots det bara hunnit ta till mig en bråkdel av det som står i den. Ovanstående är bara en kort sammanfattning av den enorma mängd fakta boken innehåller. Den är iaf väl värd sina pengar och du behöver inte bli besviken om du köper den. Rekommenderas utan tvekan.

Nästa recension: Phil Hellmuths Spela poker som proffsen el Johnny Chans Million dollar hold'em

Av: Uzelezz