måndag 9 februari 2009

Vad fan är en affiliate?

Affili....vaddå? kanske du undrar. Jo som affiliate upplåter du reklamplats på din webbsida åt företag. Du får sedan betalt när vissa saker inträffar, per klick eller om personen ifråga registrerar sig som kund hos t ex Nordicbet.
För att bli affiliate måste man registrera sig hos någon som erbjuder tjänsten ifråga. Det finns flera olika leverantörer av tjänsten som kan beskrivas som ett ställe där man kopplar ihop annonsörer med folk som vill upplåta plats på sin webbsida.
Där får man sedan knappa in sina uppgifter och vilken webbsida man vill använda sig av. Om de godkänner dig som affiliate kan du sedan gå in och delta i olika program de olika annonsörerna erbjuder. Det finns ett hundratal inom olika områden. En del annonsörer godkänner dig direkt, andra vill kolla upp din webbsida först.
Du kan sedan välja vilken typ av reklam du vill visa, alltifrån enkla länkar till grafikannonser och flashbanners. Breda, tjocka, smala, höga, avlånga, statiska, rörliga.
Till varje annons hör en kodsnutt som ska klistras in på din webbsida. Jag använde mig av bloggers widgets för HTML/Javascript vilket funkade klockrent.
Om du vill bli affiliate och börja tjäna pengar, kolla då in den röda annonsen här nere till höger. Om du går via annonsen får jag pengar så försök inte med någonting annat hehee...


5 kommentarer:

  1. Ibland måste man gå ännu längre bak i värdekedjan för att förklara det här. Jag kan se bloggpostserien: Vad fan är ett Javascript? Vad fan är Blogger? Vad fan är en webbsida? Det kan bli lärorikt...

    SvaraRadera
  2. Visst du har säkert rätt...men klicka nu på annonsen och regga dig så jag får stålar hehee...

    SvaraRadera
  3. Så, nu plingar det snart till på ditt konto! :)

    SvaraRadera
  4. Jag klickade jag oxå ;-)
    Hoppas pengarna går oavkortat till ett behövande pokerkonto.

    SvaraRadera
  5. Tjohhoo....det plingade till nyss och jag såg att det trillat in sju bagis på kontot haha yes! Im rich im rich

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare