onsdag 25 februari 2009

Att läsa en motspelare

Spelade en stund hos Ladbrokes och svor och gapade oavbrutet framför datorn. Har aldrig varit med om så mycket otur. Varje gång jag lade ner en hand med sekvenskort floppade jag kåk, och sedan brassade de andra på som om en apa gått lös på tangentbordet. Gång på gång på gång blev jag r-vkn-llad medan de andra byggde monsterpotter med bara svaga toppar. Tre gånger på tio minuter floppade jag kåk efter att ha lagt handen.

Efter en stund plockar jag upp A8 på stora mörken när floppen kommer:
2-A-8 (med två hjärter)


Jag slänger iväg en pottbet på 0.40 euro och blir minihöjd av en spelare till 0.80 euro. Alla andra drar sig ur och jag börjar fundera. Varför minihöjer han? Färgdrag tror jag inte men man kan ju aldrig vara säker. Triss tror jag inte heller. Tvåpar? Dock vet jag att folk brukar minihöja med ett toppar då de vill se var de står. Jag bestämmer mig för att köra stenhårt och gå på att han har toppar så jag kontrahöjer all in. Han synar kvickt och visar upp A-10 och otroligt nog håller handen hela vägen.
Många motspelare har förutsägbara tendenser som du kan utnyttja till din fördel...utnyttja dem!

Samtidigt på den bärbara bredvid där H5A rullar plockar jag upp AA. Bordet är 0.20 euro med 20 euro stack. Jag bestämmer mig för att gillra en mycket sofistikerad fälla och limpar bara i förhoppningen att någon ska försöka stjäla i sen position. Till min besvikelse höjer ingen och det blir en flervägspott med fem spelare.
Floppen kommer 10-10-6


Jag tänker hålla nere potten och alla checkar fram till knappen som minibetar 0.20 euro. Nu väljer spelaren innan mig att checkhöja 5.50 euro i en pott på 1.50. Jag vet att han har tian och kysser mina ess farväl. Minihöjaren synar och turn är: A

Men vaf-n? Jag börjar gapa och skrika medan de andra spelarna går lös på varandra och bygger en gigantisk pott på över 40 euro. Vid det här laget är jag likblek när jag ser potten skjutas över åt checkhöjaren som visar 10-K. Men vad skulle jag göra, att syna floppen var totalt omöjligt. 450 bagis till att tanka bilen flaxade iväg framför ögonen på mig. Jag loggar ur och tar med mig den bärbara till vardagsrumssoffan medan jag muttrar för mig själv...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare