söndag 22 februari 2009

Blev jag bortbluffad?

Satt en stund hos Ladbrokes och spelade fem bord på samma gång när följande hand utspelar sig. Med 4-4 limpar jag in och floppen kommer:

4-9-10 med två färgkort

Jag slänger iväg en pottbet på 0.40 euro som först ut. Alla foldar utom en spelare. Hmm? misstänker att han sitter på en draghand eftersom han inte kontrahöjer för att skydda handen.


Turn levererar en 6

Jag slänger in ett halvpottbet och blir plötsligt minihöjd till exakt dubbla summan. Ehum? Har en mystisk känsla av att han precis drog in sitt öppna stegdrag, och minihöjer för att inte skrämma bort mig, men väljer ändå att syna för att se vad som komma skall. Färgdrag tror jag inte han har för spelarna vid de här babyborden minihöjer aldrig på turn med färgdrag.

River är blank och jag checkar för att syna en mindre bet, när han nu väljer att satsa stort över 5.50 euro i potten.
Då jag sitter med bara 7.70 euro kvar efter att ha startat handen på omkring 11 känns det inte alltför roligt. Javisst jag har triss men frågan är inte vad jag har utan vad han har. Faktum är att jag faktiskt inte tror jag har bästa handen längre.
Han synar pottbet på flopp för att sedan plötsligt minihöja när den där 6:an trillar in. Spelarna vid de här låga borden hos Ladbrokes brukar sällan minihöja turn om de inte sitter med nötterna. När de drar eller är osäkra synar de bara.

På rivern satsar han väldigt stort och jag undrar varför. Minihöjning turn...stor satsning river. Jag bestämmer mig för att han har stegen och släpper handen. Bluffade han bort mig var det bra spelat. Dock har jag kvar stacken och kan bygga upp den igen.

Innan du skrattar och kallar mig för idiot eller en stentight Dan Glimne ska jag påpeka att jag nästan aldrig foldar triss, dock hade jag hela tiden den där känslan att han klonkade stegen. Ibland måste man kunna lägga en bra hand. You gotta know when to foldem. Vad hade du gjort? Ställt på turn?

Strax därefter får jag dock in hela stacken med AA och mer än dubblar upp till 17 euro. En tredubbling då jag startade med bara 5 euro.


Såg också ett underligt spel. En tight pocketnisse limpar in och på floppen Q-7-2 går han allin med 19 euro i en pott på 0.40 euro mot flera spelare. Helt tokigt nog får han syn av en idiot med 16 euro stack. Jag misstänker att han har triss för varför beta så mycket annars? Ska påpekas att det är rakerace så folk brukar översatsa närhelst de drar in nötterna. Showdown och pocketnissen visar mycket riktigt upp QQ. Inte så svårt att klura ut eller hur?

2 kommentarer:

  1. Självklart är det svårt att veta vad han hade. Vad sägs om två par? Var han den typen av spelare som spelat T6s? Kan det ha varit kombination av två par och färgdrag?

    Alltid svårt att säga vad som är rätt när man inte ser spelet själv, eller har samma info om fi.

    Jag skulle nog valt att ställa in på turn. Då fanns fortfarande 10 outs till en kåk/fyrtal om han hade klonkat stegen. Samtidigt skulle det straffat färgdrag och var han lös skulle du fått betalt av två par.

    Nu är det dags för Sunday Million.

    SvaraRadera
  2. Ok mycket möjligt. Tyckte det var underligt han synade pottbeten och sedan minihöjer turn...för att sedan ställa väldigt stort på river. Just kombinationen av alla dessa faktorer gav mig den där olustiga känslan av att han klonkade stegen...bara en konstig känsla jag fick. Brukar inte folda i normala fall...utan skjuter in rubbet.

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare