måndag 4 maj 2009

Slå ut shortstacken, tack!

Spelade nyss min fjärde gryta för dagen (DoN) och råkade ut för ett intressant spel. I normala fall är flera ute vid nivån 250-500 eller spelet redan slut men nu satt vi fortfarande med sju el åtta spelare kvar. Folk spelade otroligt tight och ingen ville gambla med sina händer. En sak jag lade märke till var att spelare valde att slänga när en shortstack gick allin.
T ex ställer en shortis med 280 (100-200 nivån) och vad tror ni dumskallen på mörken gör...jo han foldar, F O L D A R med 3000 i stack. För 80 till har han chansen att slå ut shortisen men han tar den inte. Istället skänker han iväg pengarna.
En stund senare ställer en annan shortis med 894 strax före knappen (250-500 blinds och sex spelare kvar) och snubben som har över 3000 på mörken och utan problem klarar en smäll foldar. I stället skänker storstackarna sina marker till shortisarna som får hjälp att komma ifatt igen.


Börjar själv bli illa ute när mörkarna höjs till 350-700 och på stora mörken med bara 1000 kvar tittar jag ner på A-3 o. Shortisen som fått stjäla ställer återigen all in på knappen för sina 1700 och jag väljer att dra en rövare och syna all in. Jag kan ha bästa handen och om ingen annan vill göra jobbet får väl jag göra det (allt ska man göra själv!). Han vänder upp Q-8 och naturligtvis kommer det en Q på floppen. Satan att alltid sämsta handen vinner hinner jag tänka när turn är blank och river blank...innan markerna skjuts över till mig och jag inser att pokergudarna skipat rättvisa och gett mig runner -runner stege. Man tackar!

Strax efter är jag i pengarna för tredje gången på fyra DoN och det urartar i all in fest där J-5 möter 6-2 och 10-4.

Men om inte dumskallarna foldat sina händer mot shortstackarna hade jag sluppit denna gambling på sista handen. Syna när det inte kostar särskilt mycket och du har chansen att slå ut shortisen. Ge honom inte en gratis chans att bygga upp sin stack igen, plz.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare