tisdag 5 maj 2009

Illa ute som shortstack? Gå all in!

Du har säkert varit med om det flera gånger, du sitter i en SnG med minsta stacken, mörkar som äter upp dig och det enda du plockar upp är J-3, 10-2, 8-3 och J-2. Skräp, skräp, skräp och bara skräp. Vad göra?

Spelade nyss en intressant DoN SnG (slå upp i ordlista om du inte fattar hehee) där jag var illa ute (jag är alltid illa ute) med bara 1000 kvar (100-200 nivån) och alla andra hade stora stackar med minst 2000. Vi var sju spelare kvar och det var uppenbart att alla bara väntade att jag skulle åka ut. Vad göra? Jo istället för att limpa in och blöda bort mer marker började jag gå all in i hand efter hand. Jag misstänkte att de andra inte ville riskera att tappa halva sin stack och komma utanför pengarna (fem betalda platser) så jag ställde. Alla foldade. Jag hade nu 1400 och lade nästa hand. Sedan ställde jag igen efter att alla innan foldat och vann igen. En gång till och jag var nu plötsligt uppe i 2300 och hade dubblat upp från minsta stacken.

Nu var vi fyra-fem spelare med ungefär samma stack. Ingen ville åka ut och jag väntade bara på att någon skulle begå ett misstag. Mörkarna var uppe i 150-300 och jag började bli pressad igen med bara 1500 kvar efter att ha tappat en del.

Fortfarande med sju spelare kom äntligen misstaget då bordets chipledare höjer stort och får syn av en annan storstack. På floppen går de lös på varann och vänder upp KK mot AA varvid chipledaren är nere i 270 bara. En stund senare är han ute och med mörkarna uppe på 250-500 tittar jag ner på K-10 o som förste gubbe. Eftersom jag är hårt pressad ställer jag all in omedelbart med 1500 eftersom jag misstänker att de andra kommer tajta till sitt spel för att inte åka ut med bara sex spelare kvar. Till min stora glädje lyckas manövern och jag plockar upp 750 livsviktiga marker. Med mina allins tvingas de andra riskera hela stacken om de vill spela och jag överlever en runda till.

Min taktik bär frukt när en shortstack går all in för 838 när jag sitter på mörken. Eftersom det bara kostar 338 synar jag naturligtvis med A-6 o tillsammans med en spelare till. Vi checkar ner både turn och river i samförstånd där jag har tvåpar men att satsa här är idiotiskt så varför slå ut din medhjälpare? Med två spelare har vi större chans att knocka ut motståndaren och han åker mycket riktigt med sina Q-10f och vi är alla i pengarna.


Mina allins gav mig en chans att överleva och plocka upp livsviktiga marker. Å andra sidan om en shortis ställer hand efter hand kanske du borde syna med vettiga kort då det finns en chans att han bara stjäl. Igår såg jag faktiskt en spelare som med 450 ställde allin hela tiden och gick till chipledare med 4800 eftersom ingen ville syna honom.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare