lördag 9 maj 2009

Agera i tid

Spelade nyss en DoN Sng där jag låg illa till med minsta stacken 1000 på 150-300 nivån. Vi var fortfarande sju-åtta spelare kvar och spelet hade tightat till sig, där alla bara hoppades att någon annan skulle åka ut. Storstacken med över 5000 synade allin efter allin men lyckades aldrig dra ut någon trots tio försök i rad. Där kan man tala om bad luck.
Eftersom jag hade minsta stacken var jag tvungen att hitta på något då jag under inga omständigheter ville blöda ner för mycket. Efter att storstacken förlorat två allins i rad mot småsstackar ställde jag resolut in på knappen, och till min glädje lade han sig tillsammans med småstackarna på mörkarna med omkring 1500 var.
Efter att ha plockat upp skräpkort något varv ställde jag igen med A6 o med 700 varvid storstacken synade med QJ. Min hand stod sig oförbättrad och i handen direkt efter ställer jag igen med J10f varvid alla lägger sig. Några vältimade allins till vid rätt tillfälle och jag har plötsligt 2500 när mörkarna går upp till 250-500.

Nu lägger jag märke till att de andra spelarna som hade dubbla min stack och satt och väntade att jag skulle åka ut, var nere i 150 och 400 och 300. Jag var så fokuserad på min egen stack att jag inte lagt märke till särskilt mycket av deras spel annat än att de foldar allting. Storstacken har nu en monsterstack på 10000 efter att ha kört med bordet och kan syna alla småhandlarnas allins med vilka skräpkort som helst. Eftersom mörken vandrar över dem tvingas förste gubben all in med skitkort och slås ut. Sex spelare kvar. Direkt efter är näste gubbe allin med skitkort och förlorar mot storstackens skitkort innan han åker ut och vi är alla i pengarna. Gladast är nog den tredje småstacken som med bara 150 kvar steget innan mörken hamnar i pengarna.


Men vad jag vill komma till är att du borde fundera på att agera i tid. Sitt inte och vänta på AA och KK för de dyker troligtvis inte upp. Jag har testat att spela passivt och folda allting men jag gillar det inte. Alla de här tre spelarna gjorde ett stort misstag....de agerade inte i tid. Som jag skrev var jag illa ute med minsta stacken och alla de här tre snubbarna hade bortåt dubbla min men slarvade bort sin position pga passivitet. Allt medan jag ställde och plockade viktiga marker.


När mörkarna går upp till 50-100 och jag har 1000-1500 börjar jag fundera på att agera. Jag börjar höja i gynnsamma lägen och försöker stjäla mörkarna. Kommer jag ner i 700 limpar jag inte in...jag ställer vid första bästa tillfälle för att ge mig själv en möjlighet att dubbla eller ta mörkarna. Ofta foldar de andra, speciellt de med mellansstackar omkring 1500 då de är rädda att förlora halva stacken och riskera åka ut.
Limpar jag i den situationen har jag bara kvar 550...sen kommer mörkarna och tar en tugga och jag har bara 400...det är inte bra för risken ökar markant att någon synar ju mindre stack jag har...den skrämmer inte längre.

Du kan ställa med vad som helst men jag försöker hitta kort med något slags värde om jag skulle bli synad med brallorna nere. A-6o A2f, QJ, 2-4f, K8o Q9f duger. Det jag försöker hitta är kort med någon koppling eller ess helst. Som liten stack kan du bli synad av storstacken med bara skräpkort.

Om jag åker ut är jag inte särskilt ledsen för det, jag var tvungen att agera och ge mig själv en chans att överleva till någon annan gör ett misstag och åker ut istället.

Hur dagens spel gått? Fem av sex i pengarna. På den missade åkte jag ut redan i första handen med 4-4 på floppen 3-4-5 där någon tomte hade 2-6 och jag inte kunde folda.
Dessutom körde jag en 0.25 euro rebuyturnering där de lagt till 2500 euro i potten, åkte nånstans som 160 av 400 efter att varit totalt kortkall hela turneringen. Samma där, hade 10-10 på floppen 9-10-J där någon hade KQ och jag inte heller kunde förmå mig att folda trots att jag visste att någon hade stegen.

Lycka till med ditt DoN SnG:ande!
Uzelezz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare