söndag 10 maj 2009

En osannolik upphämtning

Ordspråket lyder ju "A chip and a chair is all you need" vilket följande spelare är ett bra exempel på:

Vid ett DoN SnG sitter en galen italienare som precis åkt på en riktig käftsmäll och redan i första blindperioden 15-25 blivit av med hela stacken. Allt han har kvar nu är omkring 20 ynka marker av 1500.
Han ställer desperat allin medan alla vid bordet förväntar sig att han ska åka ut. Han vinner med sina skräpkort 8-3 och tredubblar till 60. Nästa hand ställer han igen på mörken och får syn varvid han vinner igen och har 120. Han ställer omedelbart och får syn och vinner med sina skitkort igen varvid han tredubblar till 360.
Nu tar han det lite lugnare eftersom vi fortfarande sitter på 15-25 men strax efter åker markerna in igen och italienaren tredubblar till omkring 1100. Han limpar i nästa hand och på floppen 8-10-K med två färgkort ställer han headsup mot en spelare som synar. Italienaren visar 10-J och den andre A8. Handen håller upp och nu är han uppe i över 2000. Detta efter att ha haft 20 marker. Det slutar dock inte där för italienaren vinner och vinner pott efter pott. Han ställer och alla lägger sig, ställer och alla lägger sig och blindarna som nu är uppe i 100-200 går till spagettiätaren. Själv sitter jag med omkring 1200 men kan inte ställa då det sitter en galen storstack bakom som varje gång jag höjer ställer allin för 4000.

Italienaren som nu har över 4000 efter sin otroliga upphämtning limpar in och jag checkar med 6-7 på mörken. Floppen kommer lovande 2-8-9 med två färgkort och med en pott på omkring 600 och öppet stegdrag tar jag en rövare och ställer allin med en översatsning. Jag tänker som så att italienaren inte kan syna här vilket han dock gör till min stora förvåning. Det visar sig att han sitter med 9-9 för topptriss.

Jag behöver en 5 eller en 10 men turn blankar och nu ber jag för att pokergudarna ska pallra sina feta arslen ur sängen och gäspande förbarma sig "jaja du får väl en stege då när du tjatar så...". River levererar mirakulöst en femma och jag drar ut italienaren i en hyfsat stor pott och dubblar upp. För första gången på tio-femton händer förlorar han en pott och det är jag som får äran att dela ut käftsmällen (allt ska man behöva göra själv!).

Italienaren som fortfarande har kvar omkring 2700 börjar plötsligt agera som en komplett galning. Han höjer och ställer i varenda hand och det är uppenbart att han tiltat loss. Han höjer och satsar och ställer om vartannat innan han blir utslagen allt inom loppet av tre-fyra händer. Från 20 marker till över 4000 ner till noll igen. Där kan man snacka om upp som en sol ner som en pannkaka.
Men som en liten tanke till spelet borde italienaren bromsat ner spelet efter smällen, han har ju trots allt 2700 kvar med flera småstackar på 500-1000 (mörkar 150-300). Han behöver inte riskera hela stacken i den här situationen då han inte längre är shortis.
Om du åker på en smäll ta det lugnt och vänta in rätt tillfälle, ställer du direkt efter en käftsmäll fattar alla att du tiltat loss.

Dagens resultat? Sju av nio DoN i pengarna hittills med lite flax. Det kunde varit åtta men jag åkte på en badbeat när jag på mörken och med sex spelare kvar varav en shortis med 500 (jag 1300) tittar ner på K-10. Floppen kommer K-10-4 och jag måste ju spela handen. Pottbet på floppen med 300 och syn av storstacken. Turn 7. Jag trycker in rubbet på 900 och han vänder upp K-J. Finemang tänker jag och skrockar förnöjt för mig själv innan river levererar en treoutad J och jag är ute.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare