torsdag 7 maj 2009

Hurra min färg satt!...jag foldar.

Den här knepiga handen utspelade sig nyss på ett Double or nothing SnG på 10-man. Det som hänt hittills är att jag varit riktigt illa ute (som vanligt), inte en jävla hand har träffat och jag har blött marker ner till 700 (50-100 nivån) så någonting måste göras illa kvickt.

Vi är sex spelare kvar och alla andra har minst 2000 och sitter bara och väntar på att jag ska åka ut, de j-vla asen. Men så lätt ska de inte ha det för jag sätter mig till motvärn och börjar ställa i var och varannan hand eftersom jag vill dubbla upp. Till min förvåning foldar de istället för att ta chansen att slå ut mig. Jag åker plötsligt på patrull när jag ställer med A-6 o men motståndarens KQ missar att dra ut mig.

En stund senare sitter jag med 2300 och det är mycket jämnt. Som första gubbe ut limpar jag in med AKf när knappen ställer sina sista 900 efter en bad beat där han tappade kraftigt. Bingo tänker jag och blixtsynar när han vänder upp KQf.
Floppen blankar, men turn ger honom färgdraget och jag tvingas hämta ut en ny bildskärm ur förrådet för att kunna spela vidare (det blir ett j-vligt stort hål efter en knytnäve ska ni veta) när hans runner-runner färg sitter. Alltid sämsta handen.

Jag är nere på 1300 igen och ställer omedelbart i handen efter när de ljuva korten KJf tittar fram. Syn av samme snubbe som drog ut mig och visar QQ som han limpat med innan. Jag kan tänka mig hur han sitter där bakom skärmen och flinar medan han berömmer sig själv för den fina fällan. Sk-th-g tänker jag när floppen kommer med en J. Turn ger mig färgdraget och river en tredje knekt och jag repellerar på direkten. Uppe på över 2000 igen.

På stora mörken plockar jag upp J-7f och alla har foldat utom en snubbe med 2800 som limpat in. Floppen: 2-5-9
Vi checkar bägge

Turn ett fjärde färgkort och check igen. Rivern levererar det femte färgkortet och snubben slänger ut en helt horribel översatsning all in för 2800 i en 500 pott. Problemet är att jag har färgen, 1800 i stack och bara en till ska ut innan pengarna.
Min första tanke är vad f-n snubben sysslar med? Han har suttit livlös de senaste fem rundorna och nu ställer han plötsligt. Antingen har han dragit in färgen själv eller så bluffar han. Men varför bluffa i den här situationen när jag mycket väl kan ha färgen? Om han vill bluffa varför gjorde han inte det redan på floppen eller turn? Med tanke på hur spelet gått misstänker jag starkt att han har färgen själv 90% och bluff 10% eftersom han som sagt varit helt livlös. När de här spelarna plötsligt vaknar till liv är det dags att sjappa ur potten illa kvickt. Jag väljer dock att syna för att se om jag kanske läst honom fel och för att få material till denna text. Han visar upp A-8 för nötfärg och jag är ute.


Det är märkbart hur vissa spelare alltid översatsar med bra händer men sitter livlösa om de är tomma. Bl.a satt det en spelare vid mitt förra bord som inte spelade en hand på hela turneringen, sedan höjer han efter en halvtimme (första livstecknet för övrigt) med 600 med stack på 1400. Har du inte fattat vad han har vid det här laget?

Stora mörken synar och på floppen går höjaren all in och får syn av Q-6 för toppar. Han vänder upp AA och dubblar upp innan han hamnar i pengarna efter att ha spelat en enda hand på hela turneringen. Starkt jobbat.

Dagens spel slutade marginellt plus 4 vunna-3 förlorade DoN SnG. Rent matematiskt behöver jag vinna sex av tio för att gå med vinst även om jag siktar högre än så. Igår hade jag dock sex av sju i pengarna så resultatet kan inte anses mer än hyfsat.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare