söndag 3 maj 2009

Om alla foldar vem vinner då?

Satte mig ner för att spela en liten gryta Double or nothing (fem av tio får dubbla inköpet) SnG med ett rätt intressant spel. De här spelen brukar ofta tighta till sig med 7-8 spelare kvar och ingen vill åka ut innan prisplats så de foldar istället för att spela sina händer.

Den här omgången åkte två spelare ut varav den ena en galning som ställde i varenda hand redan från början tills han ställde 1600 med 25-nivå mörkar, blev synad och visade J-6 o.

Vid åtta spelare tightade spelet till sig märkbart och folk slutade spela medan de hoppades att någon annan skulle åka ut.

Jag hade blött ner till 1000 bl a efter en smäll när jag satsar 3/4 pott med toppar K-9 på floppen och får syn. När turn levererar ett kort som gör brädan tät checkar jag ner och snubben slänger omedelbart ut en satsning på rivern. Jag borde slängt men synar och han visar upp stegen och ett gutshot som han slowplayade på turn.

Sedan åker jag på en smäll med KK och tappar halva stacken och är nere på bara 450 med mörkar på 100. Det börjar bli kris med andra ord. Alla sitter flerdubbla min stack och det börjar bli märkbart att alla bara sitter och väntar på att de andra ska åka ut istället för att spela själva. Alla foldar eller lägger sig direkt om någon höjer så chipsen skjuts bara i rundgång på bordet. Det börjar bli parodi utom för mig då förstås. Jag behöver en hand att spela illa kvickt och kan inte ställa utan eftertanke trots deras läggningsbenägenhet, då jag riskerar syn med min lilla stack. Skräp, skräp, skräp och sen AK strax innan mörkarna tar en stor tugga. Jag skjuter resolut in mina sista 450 som förste gubbe ut och till min förvåning lägger sig alla. Inte mig emot jag slipper ju riskera att åka ut. Nu har jag 710 och klarar några varv till.
Det börjar bli komedi när alla foldar allting. Jag hugger till på knappen och gör en liten höjning strax över minibet och vinner mörkarna ostraffat. Nu har jag 1100.

Jag slänger en bunt händer och sedan lyser de vackra bokstäverna AA emot mig. Frågan är om jag ska limpa in och hoppas någon ställer efter mig eller gå all in. Med tanke på hur passivt bordet är vågar jag inte limpa utan skjuter in rubbet och plötsligt ställer knappen bakom så vi blir headsup. Han visar QQ och när han inte klarar att dra ut essen är jag uppe på 2500.

Det komiska spelet fortsätter där markerna går rundgång eftersom ingen spelar. När alla foldat lägger sig lilla mörken och ger upp potten utan kamp.
Frågan är vem som vinner när alla lägger sig? Eftersom jag har stack nu börjar jag lägga in små höjningar i var och varannan hand och vinner alla eftersom de andra hellre lägger sig än riskerar att åka ut. I den här situationen är det bara att höja då markerna kommer befinna sig hos mig förr eller senare. Det gäller bara att inte dras in för djupt i handen om någon synar.
Spelet lossnar till sist när några shortstacks ställer och slås ut efter att någon otroligt nog synar höjningen varvid jag befinner mig i pengarna.

Dagens resultat? Betald placering i alla tre babygrytorna vilket räcker till ett paket blöjor iaf.

Av: Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare