torsdag 30 april 2009

Spela shortstack i grytan

Ordningen återställd med två nya betalda placeringar i Double or nothing SnG (5 första får dubbla inköpet tillbaka).
En av grytorna var rätt intressant där jag gjorde ett stort misstag och blev shortstackad. Redan i första handen går en snubbe all in med 2000 på 10 nivån. En spelare synar med 10-8f och höjaren visar AA. Färgdrag på bordet men blank resten och vi har en motståndare mindre kvar.

En till åker ut strax efter.

Det är märkbart hur spelare slutar spela vid sju spelare, då folk hoppas de andra ska åka ut och foldar allting (kan svära på att de lägger AA också bara för att slippa riskera en badbeat).

Alla har foldat fram till mig på knappen och jag höjer till 300 (100 nivån) med KK. En storstack på mörken tar syn och floppen kommer: Q-8-5 med två färgkort. Jag slänger ut en testsatsning för att inte riskera hela stacken och han tar syn.

Turn: J

Han checkar igen och jag slänger ut en ny testsatsning som han synar igen. Nu börjar det verka skumt så jag checkar bara ner bakom på rivern och han vänder upp 8-J för tvåpar. Jag är nere på 1200 och är plötsligt shortstack medan de andra sitter med 4000-3500-2800 och liknande.

Med mörkar på 150 börjar det bli tufft även om läget inte är akut. Alla bara foldar hela tiden och det är uppenbart att de vädrar blodvittring och bara väntar på att jag ska åka ut. Jag tänker inte göra dem till viljes riktigt ännu.
Taktiken blir att försöka stjäla mörkarna någon gång per varv för att hålla mig flytande medan jag väntar på att någon ska begå ett misstag. Jag plockar upp skräpkort och höjer till 350, en satsning som ser misstänkt ut. Jag vill att de ska tänka: "Han höjer med 350 och vill uppenbart spela om hela stacken på 1100...då måste han bra kort...jag lägger mig". Alla foldar och jag lyckas sno åt mig mörkarna titt som tätt. Åker jag på omslag kan jag släppa handen.

Har lite tur också. Med 10-10 väljer jag att limpa och en snubbe höjer efter till 400...en spelare som legat i dvala de senaste tretti rundorna. Jag slänger och han visar besviket KK.
Plötsligt åker jag på patrull när jag ställer med Q7 och får syn av AJ. Flopp och turn är blank innan en liten sjua sticker fram på river och låter mig dubbla upp medan han är nere på 1000 nu. Handen efter ställer jag med 2800 mot mörkarna med 3500 stackar bara för att jag vet att de inte vill riskera åka ut.

Jag hoppas att snubben jag drog ut ska börja tilta loss rejält nu och mycket riktigt börjar han ställa i varenda pott. Han får stjäla mörkarna fem gånger i rad och kravlar sig upp till 1900, medan de andra spelarna med alla möjligheter i världen att slå ut honom med 4000 stackar viker ner sig.

Jag har 2600 när han ställer igen medan jag tittar ner på AQ på mörken. Jag synar eftersom han kan ha höjt med vad som helst. Han vänder upp A-8 och med en dam på floppen ser det såklart ljusare ut. Ingen hjälp och jag skickar ut honom från bordet med blöjor och allt och säkrar min betalda plats.


När man spelar Double or nothing är det märkbart hur spelet avtar vid sju spelare och jag misstänker det är här man kan sno massvis genom att börja höja. Många vill inte spela öht utan höga kort och foldar allting. Det tål att undersökas närmare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare