tisdag 21 april 2009

Onlinetells-motståndaren växlar tempo

Har skrivit om det här tidigare men drar det en gång till. Igår spelade jag vid 0.50-1 euro Limit Holdembord med tio man och den här tellen blev extremt tydlig. Den är inte helt tillförlitlig men tänk dig iaf för innan du synar.
Jag betar ut på floppen A-7-3 med toppar A-8f efter att alla checkat runt och får syn av tre spelare. Turn kommer med ett ofarligt kort en 2:a men nu växlar plötsligt förste spelaren tempo och betar rätt in i mig. Varför gör han det? På en tvåa? Jag slänger handen och får se bordet gå till showdown varvid han visar upp 2-2 för triss.

En stund senare händer exakt samma sak, jag slänger på en konstig bräda där en spelare höjt pre, checkar floppen, jag betar ut, han synar och när 8 kommer på turn växlar han tempo och betar rätt in i mig. Jag slänger och vid showdown visar han 8-8. När han missar floppen checkar han och tar ett kort som tyvärr går in. Vid ytterligare två tillfällen händer samma spel och jag slänger bägge gångerna vilket visar sig vara rätt beslut.

För att det här ska fungera måste du ha koll på vad det är för typ av spelare...gör han det här som bluff kan du syna, men annars ska du noga tänka dig för innan du synar med en svag hand. En passiv spelare som växlar på turn eller river ska få varningsklockorna att ringa. Min teori är att spelaren ifråga ser sin hand gå in och betar ut, eftersom han är rädd att jag ska checka efter och han inte få betalt. Igår var det fyra av fem som verkligen var bra händer. En var bluff.

Det här spelet beror också mycket på hur brädan ser ut. Om det ligger ett ess på floppen och alla checkar i en flervägspott, du satsar med 10-10 får syn och sedan växlar han tempo och betar ut på turn kan han mycket väl ha slowplayat esset. Han vet ju att någon annan kan ha esset. Många spelare limpar ess i tidig pos och checkar floppen vid träff. Tänk dig för.

Om du satsar på J-8-3 och ett ess eller kung kommer på turn kan det vara så att spelaren vet att du satsat på knekten och försöker skrämma bort dig. Men kommer det ett konstigt kort som varken gör från eller till som 2 eller 5 ska du tänka dig för. Skulle han försöka skrämma dig med att säga "Hey det ligger ett ess på floppen som du mycket väl kan ha, och wow! nu träffade jag min tvåa och försöker skrämma dig!". Knappast.
Om spelaren synar och det kommer ett andra färgkort på turn och spelaren betar rakt in i dig kan det vara så att han träffat färgdraget. Många spelare betar här för att försöka semibluffa.

Men som sagt när en passiv spelare plötsligt växlar tempo betyder det ofta att han verkligen har något och betar ut för att du inte ska kunna checka ner. Ta anteckningar på spelarna som gör det här och hoppas du får se en showdown. Då vet du vem som verkligen har stål och vem som försöker skrämma bort dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare