söndag 26 april 2009

Kan du lägga en kåk?

Det är svårt jag vet, men vill du bli en vinnande spelare måste du kunna dra dig ur händer som ser bra ut men bara är näst bäst. I detta fallet har jag slagit mig ner vid ett 0.50-1 euro No Limit med tio gubbar (och kvinnor) som bara väntar på att få lämna över stålarna till mig.
Bordet har bra värde då snittpotterna är 20 euro med flopprocent på 50 och rätt få höjningar, så det finns alla möjligheter att se billiga floppar och gillra fällor.

Det börjar dock dåligt. För att skydda mig själv har jag köpt in för halvstack 25 euro. Jag har inte vunnit en enda hand på över en timmes spel när jag plötsligt tittar ner på AA och tjejen innan mig höjer till 2 euro. Hon sitter med över 100 euro i stack och har spelat bra av det jag sett hittills. Jag slår om till 8 euro och alla andra slänger när kärringen plötsligt tokställer med 99 euro allin. Make my day! Jag synar naturligtvis och förväntar mig att vinna handen.

Flopp: 3-Q-J

Turn: J
River: 8

Hon vänder upp JJ och hela mitt inköp skjuts över till kärringen. Det räcker inte med triss utan det måste vara ett fyrtal som grinar mig rätt i plytet. Nu gäller det att inte tilta loss för jag tänker inte lämna bordet 300 bagis back.
Med ett nytt inköp på 25 euro vinner jag några små potter medan jag har siktet inställt på kärringen, måtte hon inte lämna bordet. Det finns nämligen inget som stör mig så mycket som när någon tomte vinner en jättelik pott och omedelbart lämnar.


Det går ett tag och jag har börjat känna igen ett visst mönster hos vissa spelare. Tjejen och en annan snubbe vid bordet höjer bara när de har ett högt pocketpar. Varje gång tjejen höjer med två euro visar hon upp höga pockets.

Den andra spelaren gör samma sak och här finns det stora pengar att tjäna. Vad dessa bägge gör är att de talar om för alla andra exakt vilka händer de sitter på. De skulle lika gärna kunna spela med korten uppvända. Syna och se floppen och spela bara om du kan slå ett högt par. Tjejen är uppenbarligen helt galen för hon tvekar inte att ställa om hon åker på ett reraise. Dessutom har jag sett henne syna hela vägen och syna en överbet på 50 euro på rivern i en 20 europott med toppar AQ (som hon vann)


Plötsligt plockar jag upp AA igen och limpar in för att gillra en fälla. Snubben efter mig höjer med 1.50 euro och jag kontrahöjer till 6 euro. Han ställer omedelbart med sina 22 kvarvarande euro och jag vinner vid visningen eftersom ha satt på KK. Nu är jag uppe på 57 euro och har fått tillbaka pengarna med ränta och allt.


Tjejen höjer på knappen med 2 euro och jag tar syn med 55 tillsammans med samme snubbe som innan.
Floppen: 5-6-6 med två klöver
Rena drömfloppen och det checkas runt.
Turn: 8
Jag bestämmer mig att slowplaya och låta de andra sköta satsandet. Snubben slänger ut 3.50 euro och tjejen slänger. Jag synar bara för att gillra en fälla. Har han slowplayat sexan åker stålarna in ändå på rivern, har han åttan skrämmer jag iväg honom med ett omslag. Kanske slänger han ut en satsning till på rivern som ger mig lite värde i handen.

River: 8

Men va f-n? Den horribla jävla åttan grinar mig i ansiktet och han slänger genast ut en stor satsning i pottstorlek på 12 euro. Vilket annat kort som helst men INTE åttan.

Jag sitter med kåk men kan inte spela handen. Det här är situationen jag berättade om i början av inlägget. Har han sexan har han högre kåk. Har han satsat på åttan som jag tror har han högre kåk. Det finns en liten möjlighet att han bluffar eller sitter med A eller överpar men trots det tänker jag inte syna. Min känsla är att han satsade på åttan och när den andra mirakulöst dyker upp satsar han kvickt pottbet och hoppas jag ska ha slowplayat sexan och inte kunna lägga mig. Det är vad jag tror. Och jag tänker inte slänga in 130 spänn för att ta reda på vilket av korten han sitter med. Jag slänger kåken utan tvekan och tar nästa hand. Finns inget annat att göra. Ibland måste man lägga bra händer.


Jag tar igen förlusten genom att sticka emellan och vinna några små potter medan tjejen håvar in jättepott efter jättepott. Nu är hon uppe i 170 euro.

Snubben som sabbade min kåk är inne och rotar i en pott där brädan är: 5-7-K-K-K. I en pott på två euro satsar han rakt ut på rivern med en horribel översatsning på 11.50 euro. Eftersom han aldrig gjort det här spelet tidigare ligger det till hands att han översatsar eftersom han slowplayat en kung och hoppas det ska se ut som ett desperat stöldförsök. Problemet är bara att han aldrig gjort det här tidigare och att satsningen är för stor. Den ende kvarvarande spelaren som uppenbarligen är en idiot synar och höjaren visar K-8 som väntat. Ett riktigt dåligt spel av bägge spelarna.

Tänker hämta någonting ur kylskåpet när jag plockar upp AA igen för fjärde gången på någon timme. Utan större förhoppningar slänger jag in 4.50 euro varvid alla lägger sig...utom mörken som plötsligt vaknar till liv och kontrahöjer till 12 euro. Vadan detta? Ska jag tvingas sätta mig vid matbordet luspank och utfattig efter en ny horribel utdragning?
Jag slår om till 22 euro och snubben ställer utan tvekan. Det är väl ganska säkert att säga att han sitter med ett högt pocket och med sina två outs skjuter jag in resterande 28 euro. Nu vill jag inte se höga kort men gärna låga som 2-4-5.

Flopp, turn och river levererar tio högt. Han vänder upp KK precis som jag trodde och hela potten på maffiga 100 euro skjuts över åt mitt håll. Äntligen lite rättvisa.

Mina AA vann tre av fyra potter så statistiken är det inget fel på och man måste bara älska folk som överspelar sina händer eller hur? Verkar som det är svårt att slänga de där höga paren.

500 bagis helt underbart skattefritt på någon timmes spel räddar min söndag och nu är det dags att ligga i soffan och äta godis och läsa tidningar. På återseende mina vänner.

4 kommentarer:

  1. "Verkar som det är svårt att slänga de där höga paren" alltå om man slänger KK mot en halvstack som du är på nl100 bör man nog sluta spela poker....

    SvaraRadera
  2. Inte alltid. Ibland måste du kunna slänga bra kort. Det beror på vem du spelar mot. Vid den här sessionen hade jag spelat supertight och bara kontrahöjt med höga kort som KK och AA. När jag höjer 4.50 och han kontrahöjer till 12 och jag är villig att lägga in tredje höjningen till 22 vad tror han då jag sitter med, med den statistik jag har vid bordet? Minst KK. Hade jag trebetat med QQ och AK, AQ, JJ 10-10 9-9 eller bluff är det en annan sak. Mot de flesta spelare är det som du säger helt rätt att spela KK men inte den här sessionen med min statistik. Spelar jag slaskpoker är det naturligtvis rätt.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. De flesta pokersidor på nätet låter dig spela båda typerna av spel (poker och ,skraplotter online), eller välja att spela enbart det ena. Sidor som låter dig spela båda spelen låter dig vanligtvis satsa olika summor på vart och ett av spelen.

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare