fredag 24 april 2009

Jag har bytt däck!

Ok nu kan hela Sveriges befolkning andas ut, idag bytte jag nämligen däck. Självklart på bilfirman så man slapp göra skitgörat själv. Skulle vara skoj komma körandes på landsvägen och plötsligt få se vänster bakdäck passera förbi över vägbanan "...men vaf-n?" innan man brakar ut i skogen i nittio kilometer i timmen. Skulle inte tro det.

Slog mig ner en stund vid ett 0.50-1 eurobord No Limit och bestämde mig att köpa in för lite mindre än halvstack 40 euro. (100 max). Detta för att skydda mig själv eftersom jag inte spelat här på länge. Förlorade jag dessa skulle jag inte spela mer. Stenhård disciplin alltså.

Bordet var underbart. Nästan inga höjningar och massor av limpare då flopprocenten var uppåt 50%. Skönt att för en gångs skull slippa alla dessa tighta fiskar.

Jag bestämde mig att vänta in bra händer eftersom de andra överspelade toppar. Bl.a stångade sig två spelare mot varandra och vänder upp AQ resp AK i en pott på 75 euro.

Det har gått ett par händer och plötsligt kikar jag ner på KK på stora mörken. En spelare har höjt till 4 euro, två andra synat innan det är min tur och svetten rinner längs pannan när jag målar upp det ena värsta scenariot efter det andra och funderar om jag ska folda för att inte bli utdragen. Händerna darrar okontrollerat medan jag gnäller högt för mig själv "Alltid! alltid ska det här hända mig...". Jag vet redan att det kommer ett ess på floppen för det är statistiskt säkerställt. Spelar ingen roll att folk påstår det är 32,6% chans för ett ess...när jag har KK kommer ett ess punkt slut!
Sedan minns jag Doyles visdomsord där han spelade QQ på samma sätt och istället höjde stort. Framför mina ögon tonar bilden av Doyle fram som säger: "Kör hårt grabben!" Jag gör som farbror Doyle och slår tillbaka stenhårt och kontrahöjer till 12 euro
i ett försök att isolera. Höjaren slänger men de två andra synar. Den förste vet jag inget om men den andre är en riktig tomte som spelat underliga händer och gjort vågade bluffar.

Floppen: 8-10-Q

Jobbig flopp men det finns inget annat att göra än att skjuta in rubbet på floppen och be till pokergudarna, de kan sitta på vad som helst just nu. 19 euro skjuter jag in i en 40 europott.

Bägge synar och turn är: K
Tack för det om nu ingen drog in stegen precis.

River: 8

Två drömkort och jag skrapar in potten utan att få se de andras händer. Nu har jag plötsligt dubblat upp till 89 euro.


Jag bidar min tid och tittar på medan de andra spelar, många slaskpellar och ett par tightrövar som bara ger action när de sitter med monster.

En av dessa minihöjer som först ut och efter flera syner kontrahöjer en svensk spelare som känns solid till 9 euro.

Tightnissen kontrahöjer till 16 euro och det börjar se misstänkt ut. Svensken synar och på en låg flopp ställer han sina sista slantar. Han visar upp QQ medan tightröven vänder upp AA som väntat. Ta varningssignalerna på allvar när dessa spelare slår tillbaka. Ofta är det ingen bluff.
Ovanligt med minihöjningen dock, fast vill han minihöja AA när jag har pocketpar och drar in en triss billigt så inte mig emot. Make my day punk! som Clintan brukar säga.


Jag plockar upp AKf i mellan position och limpar in för att hålla nere pottstorleken. En höjning kommer till 4 euro från en snubbe på mörkarna och vi är tre som ser floppen:

2-5-Q med två kort i min färg

Mörkhöjaren checkar liksom andre och i vanliga fall brukar jag semibluffa här men eftersom jag är rädd för en checkhöjning tar jag gratiskortet.
Turn: 7 i min färg
Bingo! Tror jultomten och hans nissar kommer på ett extra tidigt besök idag. Förste snubben slänger ut en halvpott på 6.50 euro och jag synar bara för att inte skrämma bort honom. Den andre foldar.

River är blank och han betar ut 13 euro.
Nu är frågan vad han sitter med, bluffar han får jag inte ut mer, har han svagare färg kanske han synar om jag slår om. Jag höjer till 26 euro men han slänger och troligtvis var det en bluff.
700 bagis efter en timmes spel får anses fullt godtagbart och jag väljer att logga ut innan den där handen kommer där jag blir utdragen och tappar hela stacken. Inte idag mina vänner, inte idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare