lördag 18 april 2009

Att välja rätt bord

Har haft riktigt underliga svängningar vid Limitborden de senaste dagarna. Jag spelar 0.50-1 euro 10-manna och ena dagen vinner jag en hyfsad summa för att nästa dag kollapsa totalt och stålarna rinner ut för att åter igen dagen efter vinna fint igen.
När du sätter dig ner vid ett Limitbord är det viktigt att du identifierar vilken typ av bord och spelare det är. Ta som igår t ex då jag hamnade på några bord där ett gäng tuffa spelare satt. De spelade tight och höjde bara med bra kort. Problemet var att om jag satt med 3-3 och limpat in i tidig pos kom det alltid en höjning till 1 euro från någon av dessa spelare bakom varvid alla lade sig och jag blev headsup. Jag läckte helt enkelt marker som ett såll. Inga händer träffade och när jag fick AA träffade höjaren med sina 9-9. När jag hade AQ hade höjaren AK. Felet jag gjorde var att jag inte anpassade mig till det tighta bordet. Flopprocenten var omkring 25-30% alltså extremt låg med oftast bara två spelare i potten.

Jag borde ha tightat till spelet rejält och foldat mot höjningarna och bara spelat lika tight som dessa höjare gjorde eftersom de skrämde bort alla ur potterna. Dessutom var jag lite för lös på mörken då knappen hela tiden höjde med skräp och sedan träffade han naturligtvis sin treoutare varenda gång. Istället blödde jag bort 60 euro innan jag avslutade för dagen.

Idag satt jag vid ett slaskigare (40%) bord med få höjningar och nästan alla potter var limpade utom de jag höjde. Ett bra bord! Alla var slaskspelare utom en som jag har bra läsning på. Han höjer bara höga pocketpar och AK, AQ, KQf. Förutsägbar och lättläst som sagt.
Vid en hand höjer han i lilla mörken och jag slår om med AA på stora. Floppen kommer Q-9-6 med två klöver. Han satsar, jag kontrahöjer och han trebetar. Nu ringer varningsklockorna för jag är rädd han ska ha QQ. Skulle inte förvåna alls. Jag saktar ner och checksynar turn och river trots färgdraget och fanskapet vänder upp 9-9. Kan inte fatta att de här snubbarna alltid har sån satans tur och lyckas dra ut.

Det är dock enda handen för sedan lyckas jag plocka upp AA och AA igen och KK och KK och en AQf och alla står sig otroligt nog. På en timme vinner jag bortåt 30 euro vilket får anses hyfsat.


Men vad jag vill komma till är att du borde lägga ner tid på bordsselektion. Syna inte höjningar från dessa tighta spelare med spekulativa händer som 2-2 och 8-9f om det inte redan är flera andra som synat och fyllt upp potten. Det kommer bli dyrt kan jag lova.
Å andra sidan sitter du på ett slaskbord kan du spela dessa händer och hoppas på träff.

Nu funderar jag bara på hur jag ska lägga upp taktiken inför morgondagen då statistiken säger att det kommer bli en loserdag. Kanske bara skulle spela AA hehee. Eller inte spela alls och bara spela varannan dag. Vi får se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare