onsdag 3 november 2010

Satellitspel...

Spelade nyss en satellit hos Everest med 50 platser till deras 2500 dollars frirulle. Visserligen en liten rulle men man tackar ju inte nej till gratis godis som delas ut.
Jag brukar av någon anledning ha lätt att kvala in i de här satelliterna. Nu är vi 756 förhoppningsfulla spelare och efter en stund har jag vunnit några stora potter och sitter med 5000 chips på 60 blindsnivån.
Vi är redan nere i 100 spelare och jag vet att spelet brukar sega ner enormt efter 100. Det känns plötsligt som turneringen utspelar sig i en bunke med sirap.
I den här situationen gäller det att undvika misstag. Ett par intressanta händer utspelar sig dock.

Med KK på BB inser jag att hela bordet limpat in, åtminstone 6-7 spelare. I den här situationen vill jag inte spela en stor pott så jag checkar bara.
Flopp: 4-5-7
Jag slänger ut en liten satsning varvid spelaren efter kontrahöjer pott till 5-600. En spelare i sen position ställer allin för 8000. Jag foldar kvickt och visar hela bordet min hand. Förste gubben vänder upp 7-7 för triss och andre minns jag inte men det kan ha varit draghand.
Orsaken här till mitt passiva spel är att med bara 50 spelare till som ska ut vore jag en åsna ifall jag spelar en stor pott. Jag har fortfarande kvar 5000 och det är 60 blinds. Varför riskera en säker biljett?

Nästa hand limpar jag med 6-7 sen position.
Flopp: 2-3-5
Rundcheck, rundcheck och drömkortet 4 dimper ner på rivern. Med pott på 400 och tre limpare bakom varav två shortstacks ställer jag in allt med en överbet på 4900.
Tanken är att kanske slå ut någon av de andra som sitter med A eller 6. Storstacken med 20000 synar, de andra foldar och han vänder upp A-8. En fin uppdubbling.
Nu har jag 10000 chips på 100 blinds.
Hade stegen trillat in på flopp eller turn med färgdraget ute hade planen varit att checksyna till rivern för att säkerställa att inte brädan parar sig, innan jag försökt få in en så stor summa som möjligt. Med stege och parad bräda hade jag checksynat hela vägen för att inte riskera åka ut.

En stund senare plockar jag upp AA UTG. Nivån 100-200. Limpar bara in för att hålla potten liten. Det är helt ok att limpa AA, tro mig. Tre synare och vi är 70 spelare kvar. 20 till ska ut.
Flopp: 5-8-10
Jag betar ut 300 i en 800 pott, varvid siste gubben, en shortstack med 1900 marker ställer. Jag synar och han vänder upp K-10o varvid jag slår ut honom. Jag synar p g a stackstorleken. Har ingen aning om vad han sitter med. Dock skulle jag förlora handen har jag fortfarande kvar 8000 chips och en rätt säker biljett. Nu har jag 12000 chips och det enda som gäller nu är att säkra stacken.

Jag ser ett par horribla spel från de andra spelarna. När vi är nere på 55 spelare kvar och 50 biljetter höjer en storstack till 2200 med 25000 i stack. En synare.
Floppen: 10-8-6
Synaren bettar pott 4000 rakt in i höjaren. Kontrahöjning till 12000. Synaren ställer allin för 25000 och vi har två storstackar i clinch med varandra. Höjaren visar AA och synaren 10-10 för triss. Snubben med AA har alltså slagit ut sig själv med bara fem man kvar till biljettplats. Mirakulöst nog kommer ett A på turn och räddar honom. Med 25000 i stack, varför riskera din biljett? Ja inte vet jag.

När vi är nere på 52 spelare är det som sirapen kletar sig fast överallt...absolut ingenting händer. Det går tio minuter, en kvart, en halvtimme, en timme....ja men vaf-n? Till sist släpper det och de sista två åker ut varvid biljetten är min.

Har även anmält mig parallellt i en av 5000 SP skitturneringarna hos Everest bara på skoj och med 1171 spelare är vi nu nere på 16 spelare. Vet inte varför men jag kommer långt i dessa värdelösa skitturneringar men åker alltid ut för tidigt i de som betyder något. Säg det. Ok nu åkte jag ut på 12:e plats med 6-8s...

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare