torsdag 4 november 2010

En pollett det bidde...

Var inne på Everest igår och anmälde mig på skoj till en pollett-turnering. Du vet när man kan vinna en Steg 1-pollett till nån SnG, med chans att vinna en Steg 2-pollett till en SnG med chans att vinna en Steg 8-pollett till nån jätteturnering där man plötsligt finner sig sitta på finalbordet med 2 miljoner dollar framför sig, en toarulle i ena handen, byxorna nerdragna och gnäller "...vaf-n ja skulle ju bara köra en Steg 1 på skoj innan jag gick å sket och sen så...".

Nåväl vi var 1478 förhoppningsfulla spelare som slagit oss ner för att spela denna gratisturnering med 25 polletter i potten. Det började bra och min taktik att vänta in bra händer och översatsa kraftigt med dem tidigt in i handen gör att jag snart har över 10000 chips redan på de lägsta nivåerna.

När vi är nere på 50 har spelet saktat in betänkligt och nere på 28 spelare med 25 biljetter är det totalstopp. Inget händer på 45 minuter. Ingen åker ut.
Med 26 spelare kvar hamnar jag på BB och tvingas lägga in 1600 (ante 200) med 9600 kvar. Tittar ner på AA och får ett svårt beslut. Problemet är att bara en till ska ut, det är fyra, fem limpare innan mig och alla är storstackar. Den minsta har 45000 och den största 170000. Ställer jag får jag garanterat syn.
Dessutom ser jag i chipcounten att tre spelare vid de andra borden har 4-5000 chips kvar.
Ja vad gör man? Folda eller pusha? Jag vet inte.
Bestämmer mig för att gambla och skjuter in rubbet och får som väntat syn av tre storstackar.

Floppen:
3-4-6

En farlig flopp eftersom storstackarna mycket väl kan ha synat med vilket skräp som helst bara för chansen att slå ut mig. Chipledaren satsar plötsligt 130000 i potten på omkring 45000. Bägge andra foldar och han vänder upp Q-4o. Tack för den.
Min hand håller upp och jag fyrdubblar till över 40000. Hade han checkat ner hela vägen med de andra hade jag mycket väl kunnat bli bubbleboy.
En stund senare åker bordets minsta stack, en snubbe som låter sig blindas ner till 600 den senaste timmen och en Steg 1-pollett är min. Nu ska den bara förvaltas på bästa sätt. Har aldrig spelat Steps men såg att det finns 18-manna med tio polletter (fyra Step 2+sex Step 1) så chansen är god att lyckas gå vidare. Den som lever får se.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare