onsdag 16 juni 2010

Pot Limit Omaha: färgdrag

Dagens spel i PLO slutade med vinst igen för fjärde dagen i rad. Visserligen en mycket blygsam vinst men ändå. Det stärker mitt ego rejält hehee...
En sak jag lagt märke till är att folk har extremt svårt att släppa sina färgdrag. Varje gång jag sitter med nötstegen på turn och får in hela rubbet så sitter färgen på rivern till 18% chans.
Eller är det verkligen 18%?
Varje kort har ungefär 2% chans att trilla in. Två håller han själv och två ligger på brädan så då återstår nio kort som kan ge honom färgen. Men vad folk glömmer bort är att ifall jag håller ett färgkort är det bara 16%. Dessutom är det ju fyra personer som slängt sina 16 kort och sannolikheten att dessa personer håller några av de kvarvarande färgkorten är rätt stor.
Låt säga att i a f tre färgkort finns bland dessa 16. Blygsamt gissat. Då är det 6% mindre chans att sätta färgen. Så låt säga 10% chans. Om de synar en pottbet får de odds på 2 mot 1 och jag kommer definitivt inte att syna en stor bet på rivern. Men oddsen att sätta färgen är nu 1 på 10. Det är en sak folk inte tänker på. Så stoppa in maximalt vad som går på turn och låt färgdraget betala.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare