måndag 14 juni 2010

Det är lätt att folda bra händer i Omaha...

Fortsatte dagen med spel på PLO-borden och några intressanta händer utspelade sig. Fortsatte traditionen med att bli utdragen i ett par riktigt stora potter. Det är förvånande hur många spelare det finns som vill spela om hela stacken med skräp, men det är väl anledningen till att man sitter vid bordet. Höll dock på att bita av mig tungan ett flertal gånger.

Jag började som vanligt med att femdubbla stacken och så långt gick allt planenligt, innan följande hand utspelar sig.
Med floppad triss satsar "B@nnie" smått vilket jag tolkar som ett svaghetstecken. Jag slår om maximalt varvid spelaren synar.
Turn: J
Jag pottbetar igen varvid "B@nnie" synar allin. 
River: A
Kärringen vänder upp runner-runner stege efter att ha synat min kontrahöjning på floppen med ett par i femmor! Jag kan inte fatta hur man kan syna där, men man ska väl inte klaga på folk som synar med skräp.
Jag tappar större delen av vinsten och måste börja bygga upp igen. Kärring!

Efter att återigen ha femdubblat stacken utspelar sig följande hand:
Med KK75 naket får vi se floppen:
K-8-2 utan färgdrag
Bingo!

Känns nästan som att stjäla godis från småbarnen. Första spelaren, en kvinna betar ut maximalt och jag funderar en stund på att slowplaya, men eftersom jag vet hur det alltid slutar så slår jag om maximalt för halva stacken i en rejäl kontrahöjning. Snubben direkt till vänster synar till min förvåning liksom kvinnan.
Turn: J med färgdrag

Bägge checkar och jag går allin för resten av stacken då färgdraget ger mig kalla vibbar trots de 18%. Bägge synar och jag förväntar mig vinna en jättelik pott.
River: A

Potten går till tomten till vänster som villigt synat bet och massiv kontrahöjning på floppen med ingenting. Hans Q-10-5-3 ger honom en runner runner stege. På turn är jag väl minst 4 mot 1 favorit att vinna och hela stacken ryker när jättepotten skjuts över åt en åsna som uppenbart saknar varje form av analytisk förmåga. Jag tycker jag spelade handen helt rätt.
Många andra skulle bara synat på den säkra floppen men det här är Omaha och om idioterna är villiga att syna maximala kontrahöjningar på floppen med skräp så låt dem göra det. Ta betalt!
Min tanke var att få bort honom och ställas headsup mot kvinnan för att maximera mina chanser att vinna potten.
Jag tappar nästan hela stacken men har kvar inköpet i a f. Trösten är att det var fiskarnas pengar jag förlorade. Jar har inga problem att förlora mindre potter där jag blir utdragen och tvingas lägga mig men när rubbet åker in och idioter belönas blir jag rasande. Risken är också stor att jag biter av mig tungan på kuppen.
Frågan är om jag skulle börja lämna bordet när jag femdubblat för att undvika sådana saker. Å andra sidan är det ju inget som säger att man inte kan fortsätta upp i all evighet om korten faller rätt.


Ett exempel på hur lätt det är att folda en bra hand i Omaha.

Med Q-7-5-2 kommer floppen:
10-5-5

En spelare potbetar och spelaren bakom slår om maximalt. Jag börjar ana ugglor i mossen eftersom de flesta inte skulle beta här på den brädan. Utan större tvekan slänger jag min sårbara hand.
Förste spelaren har en Q och kontrahöjaren sitter med J-J-5-4
Turn: 2
River : J

Hade jag spelat handen hade hela stacken rykt. Speciellt när man sitter med låga trips är handen sårbar mot spelare med överkort. Samma sak gäller om du har 55 på floppen 5-A-A. Men då är det bara att pumpa på och hoppas handen står sig mot motspelarens A-K-10-8. Han har då 10 outs+3 ev outs på turn till högre kåk än dig. Om det kommer 6 på turn så ger en sexa på river honom högre kåk. Du måste också ta i beräkningen att kanske du blockar ett eller två av hans kort. Dessutom är det fyra andra spelare som foldat som sitter med 16 möjliga blockkort till honom så du borde hur som helst vara ordentlig favorit här. Svårt att veta ifall han dragit in kåken på turn men följ matematiken och skjut in rubbet...så känner jag i a f. Frågan är om man bara ska syna när man floppar en sådan hand...eftersom man kanske skrämmer bort andra spelare som skulle ha synat och fyllt upp potten som kompensation. 

Jag får också äran att dra ut en spelare efter att stackarna åkt in. Minns inte exakt hur handen såg ut men jag floppade nötfärg med AKQQ...mot hans triss...turn parar brädan och ger honom kåk med hans JJ-10-9...innan river ger mig en Q för högre kåk. Rätt kul hur handen växlade nötter på varje gata. Lite rättvisa får det väl ändå vara hehee.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare