söndag 13 juni 2010

Action vid Pot Limit Omaha...

Fortsatte dagens spel vid Pot Limit Omaha och både fyr och femdubblade flera bord. Som sig bör råkade jag ut för ett par sjuka setups men jag tycker ändå att PLO förhåller sig matematiskt mer korrekt än det jävla skitspelet NL där tvåoutare står som spön i backen.

Jag sitter vid fyra PLO-6 manna samtidigt och det märks att man blir tung i huvudet av all action.
Med AsAQsQ höjer jag upp max från knappen. Bara BB synar...en tomte som fått för sig att han ska kontrahöja hela tiden då jag höjer...även med skitkort.
Floppen kommer farliga 7-K-Q med två hjärter 

Han betar ut max och jag slår om varvid han ställer allin och tvingar mig skjuta in större delen av min stora stack. Mongot vänder upp 2KKK och har alltså dragit in sin jävla enoutare. Horribelt är bara namnet. Nästan hela stacken ryker där som jag byggt upp under någon timmes spel. Trösten är att jag redan hade femdubblat stacken så det är fiskarnas pengar som ryker...mitt inköp får jag behålla. Men surt är det.

Strax efter höjer jag upp med AsKsKJ på knappen varvid mongot kontrahöjer max. Eftersom jag vet att åsnan hela tiden kontrahöjer mina höjningar ligger det till att tro han bara försöker stjäla tillbaka. Jag ställer honom allin med en 4x höjning och han synar och vänder upp AQ85 utan vare sig någon färg alls.
Floppen ger honom en Q och turn en till Q och hela min stack skjuts över till åsnan. Vad han tänker med är en gåta då han skjuter in hela stacken med skräp.
Men många spelare på de här borden
verkar inte tänka särskilt mycket utan synar raise och reraise med alla skithänder preflop. Q-7-4-2 naket? Javisst inga problem.

Det som stör mig är att de alltid belönas för sitt skitspel för du kan ju ge dig f-n på att brädan kommer 3-5-6. Sista delen av inköpet ryker igen och jag får börja om på nytt.
Det dröjer dock inte länge innan jag fem dubblat stacken igen vilket är skönt då det är så lätt att dubbla upp i PLO.

Med 5678 limpar jag in och floppen kommer:
4-5-6 med två hjärter

Då det är massor av limpare med satsar jag ut pottbet och alla foldar utom en snubbe som synar.
Turn är tredje hjärterkortet och snubben satsar omedelbart ut en stor pottbet på turn som är mer än hälften av min stack.
Jag vet att det oftast inte är bluff när de växlar tempo så jag visar mongot min hand och foldar. Han visar besviket upp färgen som han inte fick betalt för.

Jag får också äran att dela ut en utdragning för en gångs skull.
Med Ahj Qhj 85 på knappen kommer
floppen Q-8-6 med två hjärter. Bingo! Topptvåpar och nötfärgdrag.
Jag betar ut 3/4 och bara en snubbe synar. Om han inte har triss har jag bästa handen.
Turn:3
Han checkar igen och jag betar ut 3/4. Nu checkhöjer plötsligt snubben maximalt och jag börjar undra vad tusan han kan ha. Har han verkligen trissen? Eller drog han in tvåparet med Q3? Någon stege finns det inte som kan motivera.
Jag ställer honom allin tillbaka och rubbet åker in. Spelaren visar upp 66 som han slowplayat och jag kan bara hoppas på att dra ut.
Rivern levererar en Q till och ger mig högre kåk än honom. Den satt riktigt skönt och jag får rättmätigt dubbla upp och ge igen för alla utdragningar sen igår. Tack för den!

Jag börjar gilla Pot Limit Omaha mer och mer eftersom det är så lätt att flerdubbla upp borden man spelar på...

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare