söndag 13 juni 2010

Guide: kör över pocketnissarna!

Ok, du har säkert sett dem själv. De multitablande pocketnissarna som svämmar över på alla skittrista NL bord och som bara väntar på att floppa en triss. Så jag tänkte ge dig några råd hur du tar dig an dem. Personligen så hatar jag den här jävla avarten till spelare som läst Phil Hellmuths "Spela poker som proffsen" och följer den slaviskt.

1. Anta aldrig att en pocketnisse bluffar när han börjar beta stort eller överbeta eller checkhöjer dig med överbets. Det brukar oftast vara så att den här typen av spelare väntar på en triss och sedan börjar satsa stort. Många av dem limpar in med låga pockets men höjer alltid med höga pockets som 99-AA. Så första rådet är att ALDRIG ALDRIG ALDRIG betala av dem. En passiv pocketnisse som plötsligt vaknar till liv på en intetsägande bräda och pottbetar flopp, pottbetar turn och pottbetar/går allin river brukar oftast faktiskt ha en hand...som en triss han hoppas få bra betalt för. Enda frågan är varför det finns så många dumskallar som betalar av dem? Jag menar om du blir örfilad gång på gång borde man väl anta att du skulle ha vett att dra bort skallen någon gång?

2. De här snubbarna vill bara se billiga floppar så låt dem aldrig se en billig flopp. Limpa inte bakom dem. Höj upp snubben varje gång men höj inte så mycket att han foldar. Du vill hacka loss stora bitar ur hans stack gång på gång och ta hem potten så fort som möjligt. Pocketnissen kommer tänka "ok, jag synar fiskens raise men om jag träffar min triss tar jag hela hans stack". Det är bara det att du redan vet det. Så spela aldrig en stor pott mot honom utan bra kort.
Om du betar 4 dollar och han synar med 100 dollar i stacken måste han vinna omkring 40 dollar för att ens gå jämnt upp.
Oddsen är omkring 12% att han floppar sin triss. Så se till att stacken aldrig överskrider denna summa. Om du håller potten på max 40 dollar så kommer han gå med förlust ifall du kan få bort honom då han missat sin triss, eftersom halva stacken ju är hans egen.
Hacka loss små bitar hela tiden och betala inte av.

3. Ok, nästa tips är min favorit. Anta att du sitter med 7-8 eller 3-5 eller 8-10 och floppen ger dig ett öppet stegdrag eller gutshot. Om potten är liten och pocketnissen pottbetar ur tidig position är chansen stor att han floppat sin efterlängtade triss. I den här situationen med stora stackar synar jag alltid om potten är liten. Om din stege sitter på turn och pocketnissen betar ut stort igen så slår jag om så mycket det bara går eftersom jag vet att dumskallen inte kan folda sin triss. Bäst är det om stegen är väl dold. Kör in rubbet mot honom bara och luta dig tillbaka med vetskapen om att du är flerfaldig favorit att vinna potten. Jag gjorde det här med ett gutshot J-3 mot en pocketnisse förra veckan och vann en riktigt stor pott då han som väntat inte kunde folda sin triss.
Det roliga är att pocketnissen kommer köra matematiken i huvudet och komma fram till att du gjorde fel som synade alla gånger eftersom han bara ser kortoddsen och inte stackoddsen. En liten slant på floppen kan ge upphov till en hävstångseffekt som ger dig hela hans stack.

Lycka till, och kör över de jävla asen!
Uzelezz



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare