tisdag 5 januari 2010

Var är pokern på väg?


Gott nytt år på er alla förresten!

Ok nu när välkomstfraserna är avklarade tänkte jag filosofera lite kring vart pokern är på väg. Har knappt spelat någonting senaste två månaderna eftersom jag varit upptagen med en massa kursuppgifter och 3000 sidor kurslitteratur. Dessutom fastnade jag i Company of Heroes som verkligen är gravt beroendeframkallande. Dock slog jag mig ner kring juletid för att spela lite och kanske plocka av fiskarna lite välbehövliga stålar.

Valde ett 20 eurobord 10-manna cashgame eftersom min svårt sargade bankrulle inte tål mycket högre än så. Det har gått en stund och jag börjar lägga märke till en tendens vid bordet. Inte en jävel spelar. Fold, fold, fold och sen en all in. Va-f är det här tänker jag och börjar kolla närmare på spelarna och flopprocenten. Bordet ligger på under 10% och det sitter ett stort antal shortstacktomtar vid bordet med minimiinköp. För att vara specifik sju stycken som köpt in sig för 4 euro.
Alla spelade på samma sätt. De limpade aldrig in utan foldade allting tills de plockade upp ett högt pocket eller AK-AQ varvid de höjde stort före floppen, alt pushade allin ifall någon annan höjt före dem.
Det gick inte att spela en enda hand eftersom ifall jag limpade med 2-2 som förste gubbe så höjde någon shortstack stort efteråt. Spelet blev en ren parodi. Ok om det sitter en shortstacktomte vid bordet, men fem? eller sex? eller sju?
Resterande spelare var storstackar som bara väntade på att floppa en triss eller få AA-KK-AK, blandat med någon enstaka fisk.
Byt bord säger du? Till vilket då? Kollade upp de andra sex borden och vid VARJE bord satt MINST fem shortstackidioter som spelade fold eller pushspel. Ska det se ut så här blir ju pokern ett stort skämt.
Flopprocenten vid borden låg konstant på 5-20% och frågan är varför inte pokerbolagen tar itu med den här parodin på allvar. Bara för att jag spelar supertight behöver inte alla andra göra det också, eller hur? hehee...
Allting är Phil Hellmuths fel samt pokertidningarna som ständigt upplyser "spela bara AK före floppen och syna aldrig höjningar med annat än pocketpar..."
Det är ibland så uppenbart när en viss snubbe satsar på floppen A-7-2 vet man omedelbart att han sitter med AK eller triss.
Sen är det dessutom alla jävla rakeraces på siterna som uppmanar folk att öppna upp 5-8-12 bord samtidigt och bara spela ett fåtal typer av händer. Jag vet inte vad du tycker men jag vill inte spela mot folk som bara väntar på höga pockets innan de spelar en hand.
Vad pokerbolagen skulle kunna göra är följande:

1. Ta bort möjligheten att köpa in för minimiinköp. Är det 20 eurobord så ska det vara inköp för samma summa inte något jävla 4 euroskit.

2. Inför antade cashgamebord, både fixerad ante på varje runda resp variabel ante. Om det sitter en snubbe och bara väntar på AA och KK eller AK, låt honom betala för att han sitter och tar upp platsen vid bordet utan att spela. Likaså shortstacktomtarna.
Variabel ante är att anten bestäms av flopprocenten. Bordet är antefritt till en början men går procenten ner under 20% börjar det antas. Går procenten ner under 10% antas det ännu hårdare.

3. Någon gav ett förslag förra året att man kunde ge möjligheten att byta ett kort preflop mot summan av en liten mörk. Låter som en kul ide.


Att spela vid ett bord med sju shortstacktomtar går väl att utnyttja men det blir fan inget roligt spel. Vad snubbarna tänker på som spelar shortstackspel mot varandra vet jag inte men det bevisar bara vilka åsnor det är.

Dagen efter slår jag mig ner vid 10-manna Limitborden och parodin upprepas där. Alltså på ett 0.20 bord höjer jag varvid ALLA lägger sig. Komedi enligt min åsikt. Flopprocenten var även här nere i 10% på ALLA bord vilket innebar att om jag limpade med 22 först ut, foldade alla till knappen som höjde varvid mörkarna lade sig. Att spela 22 headsup mot en spelare är ingen ide som du kanske förstår, eftersom jag inte kommer få 10 gånger pengarna tillbaka och det är troligt höjaren har högre pocket eller två höga kort.
Även där var jag tvungen vänta på höga kort och slowplaya AA-KK genom att limpa och syna ner hela vägen eftersom snubben foldade ifall jag kontrahöjde.

Rätt trist utveckling om du frågar mig, jag vill iaf inte spela mot en massa multitablande pocketnissar eller shortstacktomtar.

Uppdatering: Om du kollar in bilden längst uppe och bordet som är utfällt "Bomo", kan du se att flopprocenten är skrattretande 8% och att det sitter fem shortstackspelare+fem storstackar vid bordet. En hyfsad indikation på att det är shortstacktomtar och pocketnissar i aktion. Borden ovan är inte mycket bättre 11, 12 och 17%

Nu ser inte spelet ut så här hela tiden då det går att hitta bord här och där som är betydligt lösare men iaf tycker jag att pokerbolagen borde åtgärda det här. Vi vill väl spela poker eller?

Uzelezz

8 kommentarer:

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare