torsdag 21 januari 2010

Satsningsmönster del 3

Här kommer några fler satsningsmönster att hålla koll på.
Med JJ höjer jag 4x och alla lägger sig utom mörken som tar syn.

Floppen kommer:
8-5-2

Snubben satsar omedelbart pottbet och nu är frågan vad han har? Den här situationen kan bli jobbig ifall han fortsätter pottbeta på turn och river, då potten tenderar att växa rejält för varje steg.
Nu är det så att väldigt många spelare tenderar satsa pottbet på floppen när de har en sårbar hand som toppar. De vill att alla andra ska lägga sig så de får ta hem potten direkt.
Eftersom det inte finns något färgdrag sätter jag honom på en åtta, kanske A8, 98, 87 eller liknande.
Nu är frågan ska jag kontrahöja eller syna? Om jag kontrahöjer är risken att han lägger en svagare hand. Om jag synar visar jag svaghet och kan ev få honom att satsa igen i ett försök att ta hem potten.
Jag tar synen och turn levererar 6
Han pottbetar igen och jag väljer att bara syna. Har han åttan sitter han med tre outs.

River kommer K

Nu ändrar han sig och satsar istället halvpott. Frågan är varför och ska jag syna eller kontrahöja? Jag har två alternativ nu, antingen har han något bra och satsar halvpott för att få värde, eller så blev han skraj när kungen dök upp, eftersom jag höjt preflop och kanske sitter med AK.
Jag har en stark känsla för det senare alternativet och eftersom jag vill se vad han har synar jag. Han vänder upp 8-9 och mina knektar står sig.
Men saken är den att massvis med spelare satt i system att satsa pottbet på floppen när de sitter med toppar och vill bli av med de andra. Orsaken till deras pottbet är att de tänker att en större satsning ska verka avskräckande.


Nästa hand som utspelade sig är den här. Med AQ höjer jag upp 3x i sen position och får syn av två spelare, en tomte och en tight nötspelare som bara spelar om han har en bra hand.

Floppen: A-8-5 med två färgkort.

Den tighta snubben satsar omedelbart pottbet och jag misstänker starkt att han har toppar som AK eller AQ AJs A10s. Orsaken att jag tror det är att den här snubben aldrig synar med svaga kort. Han kan också ha triss men någon bluff tror jag inte det är. Det ligger färgdrag så det är troligt han försöker skydda något.
Många av de här tighta tomtarna är kvicka att satsa pottbet med bra kort ifall färgdraget dyker upp. Däremot satsar de halvpott med färgdrag de hoppas få se billigt, eller checkar och foldar om de är tomma. En del sluga typer checkar iskallt med trissen för att sedan checkhöja med en stor översatsning.
Tomten synar även han och jag funderar allvarligt på att folda min AQ. Sedan tänker jag att det kanske går att få bort honom med en kontrahöjning så jag ställer allin. BÄGGE synar fastän de borde veta att jag är en tight nötspelare. När de synar har jag nötterna och när de foldar blev de bortbluffade av mina 7-2s hehee.
Den tighta spelaren har mycket riktigt AK och tomten minns jag inte, kanske färgdraget.


Sista handen är denna:
Brädan visar 3-5-8-9-K där kungen ger det fjärde spaderkortet.
Nu satsar en snubbe 3.85 euro i en 35 centspott. Yea right! Självklart kommer jag syna.
Foldar direkt eftersom jag ändå var tom, men det troliga är att snubben satt med en hand som A-8 med esset i spader. När han ser färgen trilla in hoppas han få syn av någon idiot med lägre spader.
Jag kan ha fel då det finns galningar men jag törs nästan sätta mitt huvud i pant på att snubben sitter med esset. Översatsningar på rivern brukar ofta visa sig komma från någon med nöthand.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare