tisdag 19 januari 2010

Satsningsmönster del 2

Vid dagens spel kollade jag upp satsningsmönster. En hand som utspelade sig var den här:

Med K7o limpar jag från BB tillsammans med ett par spelare.
Floppen kommer K-5-5

Jag slänger ut en pottbet och alla foldar utom SB som tar syn. Det räcker för att jag ska bli misstänksam. Alltså vad synar han med? Jag vet att snubben är tight och aldrig spelar utan en hand.
Väljer checka efter honom på turn och när riverkortet levererats satsar han snabbt pottbet rakt in i mig. Efter vad jag vet borde jag folda men för att kolla vad han har synar jag, och mycket riktigt sitter snubben med en slowplayad femma.
Lägg märke till satsningsmönstret. Majoriteten av spelarna på de små borden slowplayar alltid tripsen. Han checkar och synar på floppen och när han ser att han gick miste om möjligheten att checkhöja turn slänger han ut en pottbet för att få värde i handen.

En annan skoj hand som utspelade sig är den här:
Med AA limpar jag från tidig position för att gillra en fälla. Ingen höjer dock och floppen kommer:
10-10-2

Jag satsar halvpott för att ta reda på var jag står varvid en snubbe synar. Eftersom jag vet att någon alltid har trips om floppen parar tänker jag ta det försiktigt.
Turn levererar drömkortet A.
Jag satsar halvpott igen och snubben minihöjer mig. Det är uppenbart att han har tian så jag minihöjer tillbaka på skoj. Nu minihöjer han mig en gång till. Jag minihöjer ännu en gång och snubben minihöjer för tredje gången. Ok make my day, tomte! Jag går allin och han synar kvickt som attan och vänder upp K-10o.

Lägg märke till satsningsmönstret. Återigen en slowplay med trips vilket är standard på dessa bord. Sedan för att inte skrämma iväg mig minihöjer han på turn.
Jag verkligen älskar att sitta med pocket och få gratiskort på en tripsflopp, för att sedan dra in kåk på turn och drämma till slowplayaren med en rak höger.


Ett annat satsningsmönster är det här:
Floppen kommer K-K-3

Alla checkar varvid siste snubben satsar pottbet. Haha? kom igen! Det finns ingenting så uppenbart som när någon satsar pott på tripsflopp. I den här situationen har spelaren nästan aldrig kungen.
Tänk efter, OM snubben nu har kungen varför vill han skrämma bort alla? Det här hände idag ett par gånger och en av dem valde jag att syna med ingenting. På turn checkar snubben omedelbart och jag slänger ut en pottbet på river. Han foldar kvickt.
Tanken var att det skulle se ut som om jag slowade tripsen, och sen försökte få värde på river efter att ha sett honom checka turn hehee...

Undantagen är:
1. När floppen visar två färgkort, då kan pottbetaren verkligen sitta på en bra hand han försöker skydda.
2. När en tight pocketnisse satsar stort på tripsflopp ur tidig position med många spelare kvar att agera efter. Om han då fortsätter satsar stort på turn och river så kan han mycket väl sitta med AK eller floppad trisskåk.

Ok, ovanstående satsningsmönster är inte 100% säkra men extremt ofta stämmer det.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare