lördag 24 oktober 2009

Guide: shortstackfiskar

Det har blivit dags för några små guider och den första handlar om hur du bemöter shortstackfiskar. Det är lite generella tankar från min vy så det är inga absoluta lagar men kan kanske ge lite hjälp på vägen.
Så, vad är då en shortstackfisk? Du har säkert sett spelare vid borden som köper in för minimiinköpet. På ett 25 dollarsbord sitter de med fem dollar eller så. Det kan betyda flera saker. Antingen är det en nybörjare eller osäker spelare (läs:fisk) som inte vill riskera större summor än så i en hand, eller så kan det vara en spelare som satt i system att köpa in minimalt på bordet.
Den senare typen av spelare brukar ofta slå sig ner vid 5-8-10 bord samtidigt med minimiinköpet och följer en noga uttänkt strategi. Det spelaren gör är att han slänger allting tills han plockar upp ett pocketpar eller A-K, varvid han höjer stort och försöker få in hela stacken före eller på floppen då han ofta kommer vara favorit.

Det finns olika varianter av de här spelarna:
1. Den första varianten är helt enkelt fisken som inte vet hur man spelar, och bara köpt in sig smått av rädslan för att förlora pengar.
2. Den andra shortstacktomten är spelaren som höjer med 22-AA samt AK (+ev ett fåtal andra händer).
3. Spelaren som kör 77-AA samt AK (+ev ett fåtal andra händer).
4. Shortstacktomten som höjer med JJ el QQ-AA samt ev AK (+ev några till).
Det finns shortstacktomtar som är vildare än det här och t ex alltid försöker stjäla i sen position efter limpare eller höjer med fler typer av händer, men detta är några av huvudtyperna jag funnit.

Det shortstacktomtarna försöker uppnå är att få in hela stacken som favorit mot en sämre hand, eftersom de vet att de vinner majoriteten av gångerna. Den andra tänkbara orsaken är att de vill ta bort de implicita oddsen för de andras händer. T ex om de höjer med två dollar med AA och fem dollars stack, kommer spelaren som lockas att syna med 77 inte ha några implicita odds. Oddsen att floppa triss lär vara 7.5 mot 1 eller 82% mot 17.5%. Spelaren med 77 kommer alltså i längden att förlora om han envisas syna på det sättet. Hade shortstacken istället haft 100 dollar i stack hade det varit en solklar och troligtvis lönande syn för pocketparet, med chansen att floppa triss och få in hela stacken.

En annan tendens hos renodlade shortstacktomtar är att de ofta enbart kontrahöjer före floppen med höga pockets samt AK. Låt säga att du höjt till en dollar, shortisen kontrahöjer till 3 dollar (med 5 i stack), spelaren kommer till 99% chans att köra in rubbet på floppen. I den här situationen sitter snubben nästan alltid med QQ-KK-AA (om det inte är en idiot förstås). Lägg dig här mot de tighta shortstacktomtarna, det är iaf min åsikt. En till tendens är att de kontrahöjer allin när de sitter på AK.

Jag har mött snubbar som skyfflat in rubbet med 10-2 o och AJo och liknande, så när du sätter dig ner vid ett 10-mannabord och ser att det är fullt med shortstacktomtar, är det av betydelse att du identifierar vem som är vem.
Mot en del av dem synar jag allin med AQo, medan jag mot en annan omedelbart slänger samma hand. Allt beror på hur jag läst spelaren. Mot vissa kan jag till och med tänka mig att slänga AK och QQ, jepp du läste rätt. Jag menar om du vet att snubben bara höjer med QQ-KK-AA varför då ens syna med dessa händer? (möjligtvis om det ligger massor av döda pengar i potten då).

En annan tendens är att många av dessa spelare omedelbart lämnar bordet efter att ha dubblat upp. Råkade själv ut för det häromveckan. Jag höjde med AK och en shortstacktomte pushade allin. Jag visste att han hade högt pocket, men för att kolla om jag hade rätt synade jag och snubben vänder upp voila! AA.
Direkt efter att han dubblat på min bekostnad lämnar skithögen bordet med mina stålar, vilket är ett säkert sätt att göra mig förbannad. Jag kollade upp de andra borden och mycket riktigt sitter snubben på massvis av andra bord med minimala inköp. Roade mig med att gå in i chatten på ett av borden och frågade promt varför han lämnar bordet efter att ha dubblat upp? Inget svar, så jag informerade de andra spelarna om hans spel bara för att jävlas lite med skithögen.

Mot de tighare av dessa spelare brukar jag använda taktiken att slänga allt utom AA och KK. Om de envisas med att vara förutsägbara och spela på samma sätt dag ut och dag in, varför inte utnyttja idioterna då?
Favoriten är att bara syna med AA och KK när de höjer stort och alla andra lagt sig. Sedan checkar jag på floppen och spelar svag varvid det oftast kommer en all in. Om jag limpat 33 tidig position och shortstacktomten höjer stort brukar jag helt enkelt bara folda, eftersom snubben oftast sitter på högt pocket eller AK och troligtvis har högre pocket än mig.
Om det är den typen av spelare som höjer 22+ brukar jag istället kontrahöja högre pockets för att isolera och få bort så många andra som möjligt.
Hur du väljer att spela är upp till dig men det är lite tips hur man kan analysera shortstacktomtarnas spel.

Häromveckan satt jag vid ett bord där sju av spelarna var shortstackfiskar med minimala inköp. Håll med om att det är komedi på högsta nivå när ett gäng shortstackar går all in mot varandra och ALLA vänder upp ett pocket. Hehee...

Lycka till!

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare