söndag 7 februari 2010

Supertight is NOT right

Du kanske har hört uttrycket "supertight is right"? Det innebär att du väntar in bra händer och bara spelar när du sitter med en riktigt bra hand.
Vad finns det för problem med det här? Ett problem är att spelet bara fungerar så länge folk är DUMMA nog att betala av dig. Mot en skicklig uppmärksam spelare som jag kommer du inte få betalt.
Kom igen, tror du på fullaste allvar jag kommer syna när jag vet att du endast satsar med starka händer, nötterna eller floppad triss? Jag kommer folda när du visar styrka och bluffa bort dig ur alla potter som bara går. Jag älskar sitta i position på dessa spelare.

Idag hände följande spel:
Med AK på ett 0.02 bord höjer jag upp med 12 cent, en större än normal satsning, och får syn av två spelare. Vad är problemet med det? Ett av problemen är att spelaren efter mig är en TIGHT NÖTSPELARE som jag vet ALDRIG synar stora satsningar utan en bra hand. Så vad synar han med?
Floppen kommer: A-K-4 med två färgkort.

För att maskera min hand checkar jag och tänker kontrollera pottstorleken då jag misstänker den tighta snubben synat med en hand som AA eller KK. Fråga mig inte hur jag vet det, jag bara känner starkt på mig att något är lurt.
Till min förvåning checkar den tighta nötspelaren i position och turn levererar det tredje färgkortet. Nu betar fisken stort och jag har ett tufft beslut att fatta med tighten kvar att agera efter mig. Jag väljer dra mig ur och skydda återstoden av min stack. Den tighta spelaren kontrahöjer med en stor överbet och de blir bägge allin.
Han vänder upp KK och fisken något svagt par han överspelat.

Men genom sitt förutsägbara spel gick supertighten miste om chansen att jag skulle stacka av. Hade han betat flopp är frågan om jag klarat folda, trots att jag starkt misstänkte han limpat med ett högt par.
Jag vet att den här spelaren ALDRIG synar stora satsningar om han inte har en riktigt bra hand, troligtvis högt pocket eller liknande. Bara det faktum att den här patetiskt förutsägbare snubben aldrig floatar gör att jag vet att så fort han synar ett stort bet på floppen eller liknande så slowspelar han något.
På en bräda som A-8-2 sitter han troligtvis på AK eller triss och på en flopp som 2-4-7 sitter han troligtvis på 4-4 eller 7-7 eller ett överpar som JJ.

Supertight ger dig problemet att en uppmärksam spelare kommer fatta att så fort du synar eller höjer sitter du med en bra hand. Många av de här tighta nollorna som tror de kan spela poker varierar aldrig sitt spel och stjäl sällan. De checkar missade händer och kan plötsligt börja beta stort på turn eller river då de dragit in sin fina hand.
Håll ett öga på dem och betala inte av dem. Vägra spela stora potter mot dem med marginella händer och stjäl allt du kan när de visar svaghet.

Jag spelar också supertight...eller det är vad alla tror för jag använder min image till att stjäla massvis med potter i position när alla visat svaghet, eller för att kontrahöja svaga betare på floppen med sämre skräp än vad de sitter med hehee.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare