onsdag 3 februari 2010

Satsningsmönster del 7

Sitter fortfarande kvar vid 0.02 babybord och tuggar frenetiskt på nappen *smack smack* hehee. Spelet är stabilt och jag har bara haft 2-3 förlustdagar sedan jag återstartade utmaningen. Mina 10 dollar/euro består nu av 70 euro+50 dollar+45 dollar som trillar in imorgon.
Med tanke på den lilla bankrullen och att jag tillämpar strikt moneymanagement väljer jag att vänta ett tag till innan jag går upp ett snäpp. Skulle kunna pressa in 10000 i rullen på en gång men jag vill gå den hårda vägen och visa att man kan omvandla ingenting till en respektabel bankrulle.
Målsättningen är att bygga långsamt men stabilt och vinna ett par inköp varje dag.
Har de senaste dagarna provat spela nio bord och i början var det horribelt då korten bara sprutade ut men nu går det rätt så bra. Jag orkar fan inte sitta och vänta medan de andra spelarna försöker komma underfund med om de ska spela eller inte så nio bord minimerar väntetiden.



Har senaste dagarna lagt märke till ett par satsningsmönster som förvånansvärt ofta stämmer. Spelarna på 0.02 är osofistikerade och lättlästa och vissa spelare avviker aldrig från sin spelstil.


Ok här är ett mönster att kolla efter: när en spelare höjer före floppen med 6-8 c och sedan betar halvpott eller strax under halvpott på floppen har han ofta missat brädan med sina två högakort. Det här stämmer väldigt bra på vissa spelare men är inte 100% säkert. Speciellt om det ligger två färgkort på floppen och en tight spelare bara satsar halvpott kan du ställa dig frågan "varför skyddar han inte handen med färgdraget?". En del av de här satsar alltid pottbet när de vill skydda handen med sitt överpar.


Ett annat mönster är det här: Du höjer upp till 8 c och en spelare kontrahöjer till den patetiska summan 12 c. Eller som idag då jag höjde upp med AQ 6 cent och blev minihöjd till 10 cent. I det här fallet sitter snubben ofta med ett högt pocket som KK eller AA. Såg det här spelet fem gånger igår och varje gång satt snubben med ett högt pocket. Ibland kan det vara en spelare som vill se var han står med en hand som JJ eller en tomte som sitter med A4f.
I den här situationen kan du syna och hoppas träffa floppen hårt vilket hände idioten som minihöjde med KK och blev utdragen och tappade hela stacken.

Standard vid de här små borden är att spelarna synar tills de träffar varvid de börjar beta stort. När du stöter på hårt motstånd sitter ofta spelaren verkligen med en riktigt bra hand. Varenda gång jag betat flopp, betat turn och plötsligt åkt på en stor kontrahöjning på turn eller river har jag varit slagen 99% av gångerna.
Ta den här handen som utspelade sig igår. Jag floppar triss med JJ och satsar halvpott på floppen K-J-4. en spelare synar och turn kommer A. Nu växlar snubben plötsligt tempo och betar all in överbet med 4x pottstorlek rätt in i mig. Jag vet instinktivt att snubben dragit in stegen men kan inte förmå mig att folda och mycket riktigt vänder snubben upp Q-10.

Eller det här spelet: Höjer upp med KK och på en intetsägande flopp ställer förste gubben allin med en horribel översatsning på 3.50 euro i en 20 centspott. Jag är inte helt dum utan väljer att backa ur och slänga handen. Varje gång jag synat i de här situationerna har snubben suttit med tvåpar eller triss. Orsaken till att han överbettar är att han hoppas det ska se ut som en galen bluff.

Ett annat satsningsmönster kommer här: Jag höjer upp med AK och får en synare. På floppen A-Q-5 checkar jag för att locka fram en bluff. Spelaren pottbetar varvid jag checkhöjer honom varvid spelaren i sin tur kontrahöjer allin.
Jag visste jag var slagen men eftersom jag ville se vad han hade så synade jag och han vänder upp Q-5. Att spelare kontrahöjer en checkhöjning är rätt ovanligt om det nu inte är en galning. Spelaren tänker att eftersom du checkhöjde så tror han att du kommer syna hans ställ.

Det sitter ett stort antal multitablande fantasilösa grinders kring borden, ofta upp till fem stycken och med de här spelarna kan du vara säker att de har en bra hand när de höjer. De här spelarna vill inte riskera pengar om de inte har en bra hand de tror ska vinna. Höjer de före floppen har de alltid högt pocket eller kanske AK, AQ eftersom de inte vill lägga in pengar med händer som 5-6f.
När du vet hur de spelar är det enkelt. Lägg dig när de börjar beta stort och speciellt om de kontrahöjer stort eftersom du ofta kommer stirra in i en floppad triss eller nötfärg. Bluffa bort dem när de visar minsta svaghet. Det viktiga är att du inte betalar av dem.

Ett trix som kan fungera är att göra små höjningar före floppen när de limpat in (de har alltid ett litet pocketpar). Spelaren kommer titta på din stack och tänka "Ok jag synar fiskens höjning men om jag floppar min triss så tar jag hela hans stack". Det är bara det att du vet att han tänker så.
Försök beta bort honom på floppen med en stor satsning eftersom många av dessa slänger sitt missade pocket hellre än att riskera att stirra in i ditt höga par.

Som exempel kan jag ta det här: brädan visar A-7-10-4-7 med tre färgkort. Du sitter med K-Q färg och betar ut kraftigt på rivern när den här tighta nötspelaren plötsligt översatsar horribelt allin.
Vad tror du han sitter på?
Den här typen av spelare bluffar aldrig i den här situationen eftersom du redan vet att han är livrädd att skjuta in pengar om han inte tror han leder. Han vet mycket väl att du kan ha färgen och brädan är parad och ändå är han villig att skjuta in rubbet? Det är mycket möjligt att han sitter med en hand som A-7, 10-10, 4-4 och hoppas du ska sitta med färgen. Det är min teori.

Regeln är iaf att undvika som pesten att spela stora potter mot denna typ av spelare. Stjäl allt du kan han kommer bara spela tillbaka när hans fina hand sitter som han hoppas få bra betalt för.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare