måndag 8 februari 2010

Supertight is NOT right del 2

Idag hände det här spelet. En supertight spelare som bara sitter och väntar på att få ett pocketpar, och är livlös långa perioder, vaknar plötsligt till liv och checkhöjer all in på en bräda med färgdrag. Jag börjar skratta då det bara är så uppenbart vad fisken sitter med. Jag lovar mig själv att om han sitter med något annat än en floppad triss ska jag ödmjukt böja mitt huvud och aldrig spela poker mer i hela mitt liv. Alltså vad skulle få den tightaste röven på denna jord att plötsligt vara villig att riskera hela stacken?
En åsna synar och supertighten vänder som väntat upp en floppad triss i tvåor.

En stund senare höjer en tight fisk upp kraftigt och signalerar till alla att han precis plockat upp ett högt pocketpar 1010+
Jag tittar ner på AA och har ett delikat problem. Höjer jag tillbaka för kraftigt vet jag att han lägger sig eftersom jag vet att han vet att jag är en tight spelare. Så jag gör ett finurligt spel som kommer sätta myror i skallen på honom, jag minihöjer till det dubbla. Han och en fisk till synar men det gör inget eftersom de implicita odds de får från min stack är långt under 1 mot 10.
Floppen kommer 5-J-K och jag börjar gapa och skrika över den riggade j-vla skitsiten. Tighten checkar, fisken minisatsar och jag minihöjer för att se vad tighten tar sig till. Han minicheckhöjer och jag slänger omedelbart mina AA. Här gäller det att du inte blir förälskad i dina rockets så du inte kan släppa dem.
Det krävs naturligtvis en skicklig spelare som jag för att kunna göra en sådan här läsning men när det gäller supertighta fiskar var folden rätt lätt. Vad annars än JJ el KK skulle få en tightröv att minicheckhöja en minihöjning efter att han höjt kraftigt preflop? N O L L A är vad jag kallar sådana spelare. (han hade JJ). Kom tillbaka när ni lärt er stava till poker!
Jag börjar gapa ännu mera och drämmer knytnäven genom bildskärmen när turn visar tredje färgkortet och river fjärde färgkortet vilket hade gett mig en runner runner nötfärg. Trots allt gjorde jag rätt beslut som foldade på floppen.

Har förresten lagt märke till att borden svämmar över av tighta flerbordsspelande nötgrinders vilket känns rätt underligt. Vafaaan på 0.02 ska det ju bara finnas fiskar!
Ok nu ska jag twittra lite...

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare