onsdag 5 augusti 2009

Spelar lite Omaha som omväxling

Testade lite Pot Limit Omaha idag och framgångarna fortsätter. Efter att ha gått stiltje på NL100 borden bland en massa tightfiskar skruvade jag fast blöjan, satte på babymössan och provsmackade några gånger på nappen innan jag bytte till Omaha. Har bara spelat det någon enstaka dag och det dröjde inte länge innan mina 5 euro hade åttadubblats till 40 euro. Det är skönt hur sjukt lättlästa spelarna är och hur man kan sätta spelare på exakta händer. Ska ger er några exempel på min briljanta handläsningsförmåga, heheee...
På brädan 5-6-7-8-9 halvpottar en snubbe och jag funderar varför han satsar på den brädan. Slutligen kommer jag fram till att han troligen har J-10 och hoppas någon dumskalle ska betala av vilket så även sker. Han vänder upp J10.

En snubbe höjer och jag slänger min hand som innehåller en fyra.
På floppen 8-4-4 satsar höjaren 28c varvid snubben bakom kontrahöjer med 1.44 euro och nu väljer sistegubben, en tight nötspelare att översatsa 5.45 euro. Jag är glad att jag foldat handen men nu är frågan varför han översatsar TROTS att två gubbar redan höjt innan? Jag börjar fundera ifall han har 8-8 och det blir en jättepott där han mycket riktigt vänder upp 8-8.
Egentligen inte så svårt att klura ut och det är lustigt hur mycket lättare det är att sätta folk på händer i Omaha.
Många spelare höjer t.ex endast med QQ KK el AA före floppen och limpar allt annat. Jag plockade själv upp AA och lyckades få in hela stacken på 20 euro innan floppen mot K-K-10-10. Jag gillar egentligen inte att höja och kontrahöja med AA eftersom handen är så jävla sårbar speciellt i en pott med fyra-fem spelare som det brukar bli. Istället har jag bara avslöjat handen i förväg. Turligt nog kommer ett A på floppen vilket visar sig vara ett lyckokast eftersom en tia kommer på rivern.

Efter bara någon timmes spel har jag ökat mina 5 euro till 40 euro innan jag slaskar bort en del och loggar ut med 32 euro då det bara sitter storstackar vid bordet. Känner inte för att fastna i en jättepott med någon av dessa och riskera hela stacken då de har 20-30 euro var. Att åttadubbla stacken i Omaha efter bara två dagars erfarenhet måste väl antas godtagbart?

Byter bord och i en av de första händerna plockar jag upp A-A-7-8 på knappen. Lägger in en minihöjning till 8 cent varvid en snubbe kontrahöjer. Jag smackar upp det till 98 cent varvid han ställer allin och bägge stackarna åker in. Han vänder upp Q-Q-9-4 och min hand håller upp efter att övriga vid bordet lagt sig. Dubblar stacken efter fem minuter vid bordet.

Kul spel så länge man vinner då de andra spelarna är sjukt lättlästa. Lustigt hur många spelare alltid checkar svaga händer medan de betar stort och kontrahöjer stort med nöthänder. Jag menar varför pottbeta nötfärgen på river när alla ändå lägger sig?


Uzelezz

2 kommentarer:

  1. Hur funkar det att vara proffs med mikroinsatser? Grattis i efterskott på 36-årsdagen.

    SvaraRadera
  2. Brukar spela 1-2 dollars No limit där potterna brukar ligga på 1-300 dollar...om du kallar det mikro så visst...

    SvaraRadera

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare