tisdag 18 augusti 2009

Midjemåttet har minskat markant

Senaste veckan har jag lagt in en stärkande promenad varje dag för att komma i form. Jag har min slinga jag marscherar i rask takt där jag kan välja bana efter motivation. Tre, fyra eller fem kilometer beroende på var man viker av vilket kommer göra susen med min kondition.
Ställde mig på vågen för första gången på ett år (nej den sprack inte och inga fjädrar flög ut) och förra gången vägde jag in på 111 kilo med en rejäl fläskmage. Nu stannade den på 94,5 kilo till min stora förvåning. Jag har knappast gått ner 15 kilo på en vecka, men med tanke på hur stillasittande jag varit senaste året samt att jag legat i soffan och ätit nattmackor på löpande band, blev jag uppriktigt sagt förvånad. Nu fortsätter vi i samma stil så kanske man kan se fötterna någon gång i framtiden när man tittar ner.

Spelet på NL100 har varit horribelt. Inte en hand har fått stå. Någonting är underligt när man går in med bästa handen varenda gång och förlorar alla gånger.
-Med AA vs JJ får jag in hela stacken på 100 dollar och förlorar.
-Med 33 på floppen 2-3-6 åker stacken in och den andre vänder upp 6-6.
-Handen direkt efter höjer samme snubbe med 11 dollar varvid jag kontrahöjer till 33 dollar med AA i förhoppning det ska se ut som jag är tiltad. Snubben ställer omedelbart för 100 dollar och rubbet åker in varvid han vänder upp JJ. Knekt på floppen.
-Med KK vs QQ åker stacken in och en dam dyker upp på turn.
-Kronan på verket är när jag har QQ vs 66 på floppen 5-6-Q. Han höjer, jag kontrahöjer, han ställer för 100 dollar och jag förlorar handen. (hur det gick till får du klura ut själv men det involverar en enoutare).

Någonting är sjukt när den bästa handen aldrig står sig på NL100 (troligtvis kan man inte vara säker att vinna ens med fyrtal). För att bevisa min tes betar jag stort på floppen med 7-2o utan träff mot fyra motspelare varvid alla slänger och jag vinner potten. Jag visar naturligtvis handen så alla kan se. När man blir rövknullad varenda pass på NL100 börjar man ärligt talat ledsna. Däremot vinner idioterna sagolika potter med skithänder som svaga par mot en tomte som synat med ännu svagare par.
Handen strax efter floppar en snubbe nötkåk med 88 på floppen 8-6-6. Rubbet åker in och han förlorar jättepotten på rivern men du får klura ut själv hur det gick till.

Jag öppnar istället upp fyra Pot Limit Omaha 0.50 i syfte att bara spela jämnt upp medan jag samlar VIP-poäng. Med bara 20 dollar på varje bord riskerar jag minimalt. Faktum är att eftersom folk alltid betar pott och folk ofta synar höjningar pre blir det ofta till och med mer VIP-poäng än vid ett 0.50 eller 1 dollar NL bord. Iaf om det sitter actionspelare vid borden.
Har lagt märke till några tendenser vid Omaha 6-manna på babynivåerna 0.25, 0.50 och 1 dollar.

1. När folk börjar beta pott sitter de extremt ofta med en riktigt bra hand. Många spelare checkar eller betar smått med sårbara händer medan de betar stort med riktigt bra händer.

2. När folk höjer eller kontrahöjer preflop sitter de ofta med höga par som AA el KK. Vissa spelare höjer bara med dessa kort.

3. Sitter du med AA som förste gubbe finns ett problem. Eftersom det är Pot Limit kan du bara höja lite kanske bara 1.25 med 50 dollar i stacken, vilket gör att du avslöjar din hand och kanske får med dig fyra spelare på floppen som vardera sitter med fyra kort på hand. Extremt riskabelt. Jag föredrar att limpa in och om ingen höjer försöker jag träffa floppen perfekt. Jag föredrar att trycka tillbaka med en hand som AA44 i dubbelfärg hellre än AA27 unsuited eftersom jag förutom essen får trisschans på 44 och dubbla färgchanser. Nakna ess är sårbara mot flera motspelare om du inte träffar perfekt.

4. När en spelare pottbetar på floppen 2-5-9 med två färgkort varvid en annan spelare kontrahöjer max sitter ofta minst en av snubbarna med triss. Speciellt kontrahöjaren. Jag har avslöjat trissar ett horribelt antal gånger eftersom många spelare (även jag) brukar höja tillbaka för att skydda handen.

5. Tänk dig för innan du synar kontrahöjningar. Mängder av spelare synar bara med händer de är osäkra över men så fort deras nöthand sitter kontrahöjer de max och hoppas få bra betalt. Det blir rätt uppenbart efter ett tag vilka dessa spelare är. Om du pottbetar och en spelare kontrahöjer max ställ dig frågan varför i helvete han höjer dig när du visat styrka? Ofta kommer du inse att du borde lägga dig eftersom många spelare aldrig kommer kontrahöja om de inte har en nöthand de är säkra att vinna med.

Rätt generella grejer men håll ögonen öppna så kommer du se att mycket stämmer extremt ofta.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare