söndag 9 augusti 2009

Sköna läggningar i Omaha

Började dagen med en rejäl frukost och sedan en stärkande promenad i strålande solsken. Med tanke på hur dålig kondition man får av att sitta och spela dagarna i ända eller ligga i soffan och slacka med godispåsen och fjärrkontrollen inom bekvämt avstånd, känns det som en bra ide att få lite fart på fläsket. Man vill ju inte sluta som Manuel Uribe som maxade kring 560 kilo efter att ha hällt i sig en tvåliters Coca-cola varje dag i två år.

Ägnat senaste dagarna åt att spela Pot Limit Omaha samt även slängt in några pass i NL100, SnG 20-manna och en turnering. Gjorde några sköna läggningar i Omaha där jag bara visste jag var slagen.
Med 4-4-A-K på floppen 4-Q-Q betar en snubbe pott och jag synar bara med en till. Turn J och snubben betar pott igen och får syn. Nu blir det olustigt för jag är nästan säker att en eller bägge av dem har damen och knekten är mycket möjlig att någon sitter med om de har en hand som Q-J-10-9. Jag velar en stund och slänger handen och bägge visar upp QJ i sina händer.
Skön fold.

På brädan 2-10-J-Q-5 med tre färgkort sitter jag med A-8 i nötfärg när snubben innan betar halvpott. Jag börjar fundera om han har straight flush men väljer trots det att minihöja till 2.40 euro. Snubben slår om till 8.40 euro och ställer mig allin. Nu vet jag att han har straight flushen för annars skulle han troligtvis inte översatsa min minihöjning. Trots det synar jag och han visar helt korrekt upp 8-9 i färgen. Borde lagt mig där men hade fanskapet betat pott hade jag bara synat istället.

Med 7-5-A-Q på floppen 5-7-J betar jag pott varvid spelaren efter kontrahöjer stort. Jag frågar honom om han sitter med JJ eftersom det är mest troligt då jag har femma och sjua innan jag foldar. Han erkänner efteråt att han hade JJ och jag myser rejält åt min läsning. En sak som är märkbar i Omaha på låga nivåer är att folk alltid kontrahöjer floppen stort med trissar men bara synar med drag eller par. Varenda gång de kontrahöjt floppen har snubben suttit med triss. Är du osäker med en svag hand satsa på brädan och lägg dig om du åker på en stor kontrahöjning. Eller visst du kan syna och kolla men du är troligtvis slagen. Folk på de här låga borden brukar inte kontrahöja utan bra kort så du kan spara mycket pengar på att inte betala av dem. Många spelare brukar bara satsa stort med en riktigt bra hand de hoppas få betalt för.
En annan sak som är märkbar är att många spelare bara höjer och kontrahöjer före floppen med AA och KK. Jag plockar upp K-K-5-3 när en spelare höjer upp varvid spelaren bakom kontrahöjer max. Jag slänger handen utan större tvekan eftersom jag bedömer att minst en har AA. Med bara en höjning hade jag synat och de andra visar upp QQ resp AA vid showdown i en jättepott. Skön läggning om det inte varit för att en K visar sitt fula tryne på turn.

Provade lite Omaha High-low också som var riktigt klurigt. Här gäller det att få den bästa höga resp låga handen. A-2-3-4-5 är nötterna på låg och spelarna delar på potten där halva går till höghanden och halva till låghanden. För att få en låghand måste man ha kort med högst 8. Kan man scoopa potten och dra in bägge på samma gång är det förstås bra. Läser precis i Phil Hellmuths Spela poker som proffsen hur man spelar spelet och det trevliga är att man vinner potter ofta till skillnad från det sega NL100.

Uzelezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Pokerlistings är en online pokerguide på nätet som ger dig information om pokerspelet Texas Holdem och andra saker om online poker. Här hittar du uppdaterade nyheter och strategi för att bli en bättre pokerspelare